Flot fortælling om en farefuld rejse i eventyrlig verden til livets træ

Brothers

Brothers

Brothers

Der venter en lang og farefuld rejse forude for de to brødre Naiee og Nyaa.

Det står klart, da de bringer deres syge far til landsbyens læge, som kan fortælle dem, at det eneste der kan redde faderen er vand fra livets træ.

Det er denne rejse, der er plottets rygrad i spillet “Brothers: A Tale of Two Sons” – hvor den yngre Naiee og den ældre Nyaa må samarbejde for at overkomme prøvelserne, og hver især gøre bedst mulig brug af deres individuelle styrker.

Der kan uden videre trækkes tråde direkte fra brødrene i “Brothers: A Tale of Two Sons” til Karl og Jonatan i Astrid Lindgrens klassiker “Brødrene Løvehjerte”.

De to værker har ikke kun det rent tematiske til fælles, men også den underliggende fornemmelse af nordisk mytologi og sagafortælling – og så er de begge svenske.

Filmiske virkemidler
“Brothers: A Tale of Two Sons” er skabt af spiludviklerne fra Starbreeze Studios, der allerede for ti år siden gjorde sig positivt bemærket med actionspillet “The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay”.

Her formåede Starbreeze Studios at skabe et endda rigtig godt spil med udgangspunkt i en endda rigtig ringe science fiction-film.

På dette deres seneste spil har spiludviklerne arbejdet tæt sammen med den svenske filminstruktør Josef Fares, som for år tilbage brød igennem med “Jalla! Jalla!”

“”Brothers: A Tale of Two Sons” er en fortælling om tab og sammenhold, som du ikke bør snyde dig selv for”

Det kommer i spillet blandt udtryk i en gennemtænkt brug af musik, kameravinkler og panorering i forhold til selve gameplayet.

Men det mærkes også, at der er lagt mange kræfter i hele den eventyrlige verden, som Naiee og Nyaa rejser gennem – på en måde, så det virker helt naturligt at finde en forladt ruinby, hvor en hær står fastfrossent ved bymurene, uden nogensinde at møde de kræfter, der står bag hændelserne.

Brødrene deles om controlleren
Et andet af de usædvanlige elementer ved “Brothers: A Tale of Two Sons” ligger i det rent tekniske – i styringen af de to brødre. Det er således controllerens venstre styrepind og aftrækker, som styrer Nyaa, mens Naiee styres med højre side af controlleren.

I første omgang føles det lidt som en pudsig digital version af at skulle klø sig på mave og hoved samtidig, og det er klart mindst frustrerende, hvis hver af brødrene holdes i den side af skærmen, hvor de hører hjemme på controlleren.

Men hvor usædvanlig styringen end føles, så er den også netop en understregning af, at dette er en historie om to brødre, som skal samarbejde. Lidt som et co-op-spil blot for en enkelt spiller.

Men “Brothers: A Tale of Two Sons” er så heldigvis heller ikke et spil, der kræver fintunet finmotorik eller krævende, frustrerende balance-udfordringer.

Tværtimod er stressniveauet i spillet lavt. Selv om der er masser af intense, farefyldte sekvenser og tempo i fortællingen, er der også plads til at blive overvældet eller til at sætte sig på en af spillets mange bænke og nyde udsigten.

Moderne nordisk folkesagn
Spiludviklerne fra Starbreeze Studios har i samarbejde med Josef Fares formået at skabe et moderne nordisk folkesagn, der med sine trolde og kæmper, visuelt flotte rejser og mange mindeværdige øjeblikke, som flyveturen på en såret grif, ikke er et klassisk eventyr med en garanteret lykkelig slutning.

“Brothers: A Tale of Two Sons” er i stedet en fortælling om tab og sammenhold, som du ikke bør snyde dig selv for.

Læs også: Legos digitale sejr – mød de tre bedste Lego-spil

Posted in computer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>