Sådan skal Windows 10-apps fungere på tværs af platforme

Med Windows 10 vil Microsoft bygge en platformsuafhængig løsning, der kan anvendes på alt fra konsoller over mobiler til pc’er.

Det betyder samtidig, at applikationerne, der udvikles til Windows 10, giver mulighed for, at udviklerne kan skabe apps, der ligeledes fungerer på tværs af enhederne.

Den vision har kodefabrikken tidligere luftet, men de konkrete informationer om, hvordan det skal gøres i praksis, har den Redmond-baserede kodegigant været knap så meddelsom omkring.

Men i forbindelse med Mobile World Congress, der i øjeblikket løber af stablen i Barcelona, begynder Microsoft at lukke lidt op for posen med informationer.

Læs også: Første kig på Microsofts Universal Apps: Alt arbejder sammen



Men en kerne til alle platforme skal Microsoft erobre app-udviklerne. Illu: Microsoft.

Hovedet på Windows-bloggen
Windows 10 projektet er baseret på én kerne, der kan afvikles på de forskellige enheder, hvad enten det er telefonen, HoloLens eller enheder som Rasberry Pi 2.

Uanset hvilken enhed du har, vil den således også blive forsynet med apps fra den samme app-butik og få glæde at de samme opdaterings-udsendelser fra Microsoft.

Microsoft skriver om projektet på Windows-bloggen.

Her kan man læse, at det skal være et sæt standarder, som gælder på tværs af platforme, således at programmer, der følger standarderne, er genkendelige på de forskellige platforme.

Programkoden skal tilpasse sig til den enkelte platform, det gælder eksempelvis skærmstørrelse og opløsning, uden at de forskellige input-muligheder bliver skåret af.

Med andre ord kan du altså benytte den enhed, du lige har til rådighed til at udføre arbejdet eller opgaven på.

Så betyder skærmstørrelsen, om det er et tastatur, fingeren på en trykfølsom skærm eller ren tale, der bruges til navigation, ikke noget.

Samlet set kaldes det for Adaptive UX, og omfatter blandt andet den omtalte skærm-layout og brugerkontrol samt en række cloud-baserede tjenester, der kan anvendes i app-arbejdet.

Det er eksempelvis Notification Services (WNS), Windows roaming data og Windows Credential Locker. Skyen vil løbende blive opdateret med nye tjenester, skriver Microsoft.

På bloggen lover Microsoft at forsyne udviklerne med en stribe værktøjer, der kan bygge disse tværformsuafhængige apps.



Skærmstørrelsen, om det er et tastatur, fingeren på en trykfølsom skærm eller ren tale, der bruges til navigation, betyder ikke noget. Illu: Microsoft.

Værktøjskasse til app-folket
Kode-giganten er således på vej med en værktøjskasse, der skal gøre det enklere for udviklerne at skabe de apps, der er fundamentet for, at en platform kan få succes.

Det er ellers indtil videre ikke lykkedes så godt med Windows 8-miljøet.

Mobil-konferencen i Barcelona er dog kun det første spadestik på vejen til at vise verden, hvordan det skal gøres.

I slutningen af april holder Microsoft sin årlige Build-konference, hvor firmaet nok vil komme langt dybere ned i kode-undergrunden og demonstrere, hvordan Windows 10 bliver ligeglad med, hvilken platform koden afvikles på.

Læs også:
Microsofts nye Spartan-browser: Derfor er motoren så speciel

Første kig på Microsofts Universal Apps: Alt arbejder sammen

Posted in computer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>