ATI frigivet Radeon 9600 og Radeon 9800-serien af grafikkort i 2003. Begge kort udnyttede Radeon R300 grafik-chip, som støttede DirectX 9.0 og OpenGL 2.0 . Radeon 9800-serien var high- end grafikkort , der tilbyder den bedste ydeevne. Radeon 9600-serien var mid -range kort, handel ydeevne til prisen . Radeon R300 grafikchip ( GPU)
Radeon R300 var ATI tredje generation af Radeon grafik-chips (også kendt som Graphics Processing enheder, eller GPU ) . Det var ATI første grafikchip til at understøtte Direct3D 9.0 og OpenGL 2.0 grafik programmering rammer. Det støttede også Pixel Shader 2.0 og Vertex Shader 2,0 standarder .
R300 chippen indeholder otte pixel pipelines til behandling billeddata , fire vertex rørledninger til forarbejdning tredimensionelle geometri data og en 256-bit memory interface- udnytte fire 64-bit memory controllere, der kontrollerer adgangen til grafikkortet hukommelse.
Radeon 9800
Radeon 9800-serien af grafikkort repræsenterede ATI high-end tilbud. Alle Radeon 9800 serie kort featured et 256- bit memory interface og otte rendering pipelines.
Radeon 9800-serien bestod af Radeon 9800, Radeon 9800 PRO og Radeon 9800 XT. 9800 featured 128 megabyte DDR-hukommelse , en 325 - megahertz (MHz) R300 GPU og en pixel fillrate på 2,6 gigapixels per sekund, hvilket betød , at det kunne trække 2,6 milliarder pixels til skærmen hvert sekund . 9800 XT var den premier udgave af 9800-serien , og byder 256 megabyte DDR-hukommelse , en 412 MHz GPU og en pixel fillrate på 3,3 gigapixels per sekund. ATI udgivet flere versioner af 9800 PRO med hukommelse og hastigheder ligger mellem de af 9800 og 9800 XT.
Radeon 9600
Radeon 9600 repræsenterede ATI mellemklassen tilbud. Alle Radeon 9600 serie kort featured en 128- bit memory interface, fire rendering pipelines og 128 megabyte DDR-hukommelse.
Radeon 9600-serien bestod af Radeon 9600, Radeon 9600 PRO og Radeon 9600 XT. ATI differentierede Radeon 9600 modeller ved at GPU hastighed. Radeon 9600 -kort featured en 325 - MHz R300 GPU med en pixel fillrate på 1,3 gigapixels per sekund. 9600 PRO bød på en 400 MHz GPU med en pixel fillrate på 1,6 gigapixels per sekund. 9600 XT bød på en 500 MHz GPU med en pixel fillrate på 2,0 gigapixels per sekund .
ATI også udgivet en Radeon 9600 SE ( Special Edition) for budget forbrugere. 9600 SE kun tilbudt en 64-bit memory interface, men var ellers den samme som Radeon 9600 .
Hukommelse Interface Sammenligning
hukommelse interface overfører data mellem en grafik kortets hukommelse og dens GPU. Størrelsen af hukommelse interface angiver, hvor meget data , i bit , kan kortet overføre hver gang den får adgang sin hukommelse.
Størrelsen af hukommelse interface har en større indvirkning på grafiske ydeevne end den mængde hukommelse . Da størrelsen af hukommelse interface stiger, kan den mængde data GPU adgang til og behandle i løbet af et fast beløb på tiden stiger .
Radeon 9800 kortene har et 256-bit memory interface. Radeon 9600 kortene kun har et 128-bit memory interface. Radeon 9600 SE er udstyret med en 64-bit memory interface, eller en fjerdedel af hukommelsen interface Radeon 9800 kortene.
Rendering Rørledninger Sammenligning
rendering pipeline tager data om en tredimensional scene og producerer et todimensionalt billede.
9800-serien er udstyret med otte rendering pipelines , hvilket betyder, at 9800 serie kort på samme tid kan behandle otte billeder. Den 9600-serien kun har fire rendering pipelines.
Resultatsammenligning
Grundet deres øgede memory interface og antal rendering pipelines , Radeon 9800 kortene udkonkurrerer Radeon 9600 kortene selvom Radeon 9800 kort har langsommere GPU'er.
selv den langsomste Radeon 9800 -kort er udstyret med en pixel fillrate på 2,6 gigapixels per sekund, mens den hurtigste Radeon 9600 -kort ( Radeon 9600 XT ) er udstyret med en pixel fillrate på kun 2,0 gigapixels per sekund .
Konklusion
Radeon 9800-serien tilbyder mere hukommelse, en større hukommelse grænseflade og flere rendering pipelines end Radeon 9600-serien. Radeon 9800-serien også overgår Radeon 9600-serien.