Input-enheder er grænsefladen mellem mennesker og computere , der oversætter dine handlinger til brugbare data. Mange inputenheder bruge specielle formål udstyr til at udføre en bestemt opgave. De fleste standard input-enheder har udviklet sig over tid, og er tilgængelige i mere end én formular. Input-enheder er hovedsageligt klassificeret efter deres funktion og den type interface , de bruger. Keyboard
p mest almindelige computer input-enhed er tastaturet . Keyboards består af en vifte af taster, der bruges til at indtaste karakterer til computeren . Standard tastaturer er designet til at indtaste ord, tal og særlige kommandoer til computeren. Der findes mange forskellige typer af tastatur, der indeholder et standard sæt af knapper , herunder tallene 0 til 9. , alfabetet og knapper, præforme bestemte kommandoer. Full -size keyboard giver numeriske tastatur er placeret på højre side af tastaturet, mens kompakte modeller, der anvendes på mobile computere typisk kombineres med andre taster ved hjælp af en bruger slås funktionstast.
Mouse
< br >
Computer mus er klassificeret som pegeudstyr . Computermus omsætte fysisk bevægelse i positionelle data, der bruges til at flytte et billede på skærmen, kendt som " cursor ". Knapper på musen kan du interagere med billeder på skærmen ved at flytte markøren over dem og trykke på den rigtige knap . Mange mus har også et rullehjul , der primært bruges til at flytte skærmen op og ned eller fra side til side .
Joystick
joystick er en anden standard computer input -enhed, der typisk anvendes til videospil. Joysticket ligner musen i at den har to eller tre akser bevægelse og flere knapper. Joysticks omsætte bevægelse ind data ved hjælp af en stok fastgjort til en base, du bevæger dig op , ned, venstre og højre. Hver akse giver en numerisk værdi, der repræsenterer afstanden joysticket fra dødpunkt at computeren måler at spore dens bevægelse . Op og ned bevægelse betragtes som en del af Y-aksen , mens bevægelse til venstre og højre er på X-aksen . Mange joysticks også en gasspjæld skyder , der gør op Z-aksen.
Multimedia
kameraer og mikrofoner er to standardkontrakter input , der ofte kombineres i en enkelt enhed benævnt som en " webcam ". Webkameraer består typisk af en lille kamera og mikrofon, der monterer til skærmen af computeren . Selvom det ikke er standard udstyr , mange mobile computere giver en integreret webcam og mikrofon. Mobile computere uden integreret webcam bruger typisk den samme type kamera, der anvendes i de fleste stationære computere.
Interfaces
fleste moderne input-enheder , herunder tastaturer, mus , joystick og webcams bruge Universal Serial Bus interface. Det USB-interface er tilgængelig i tre versioner , der giver successivt hurtigere overførselshastigheder . Hver ny generation af USB-enhed er bagudkompatibel med tidligere generationer tillader nye USB-enheder til at fungere på computere med ældre USB-porte. Ældre modeller af computer mus og tastaturer brugte en grænseflade kendt som " PS /2" , det er stadig inkluderet på mange moderne computere. PS /2 interface består af en lille runde stik nogenlunde en tomme i diameter med seks ben arrangeret omkring en central plastikafstandsstykke inde i stikket.