Random access memory , eller RAM, er en midlertidig lagermedie for noget, du åbner på en computer. I det øjeblik du tænder for computeren , begynder det at opbevare visse dele af dets drift komponenter i RAM. Disse stykker gør op, hvad du ser på skærmen , og alle baggrunden processer , der holder dit operativsystem kører. Operativsystem
Når du tænder din computer, og det starter starter , boot-processen består hovedsageligt af operativsystemet skriver sig til RAM. Alle driverne til hver enhed tilsluttet computeren , og hver tjeneste i baggrunden forpligte sig til hukommelsen, før du endda se en login -skærm. Når du logger på operativsystemet, alle sine biblioteker indlæse i hukommelsen. Bibliotekerne tillader programmer at bruge funktioner i operativsystemet til at gøre ting som at læse og skrive filer.
Programdata
Når du åbner et program , det optager noget hukommelse at opbevare dets grundlæggende komponenter, såsom gemte data og konfigurationer. For eksempel, når du åbner et regneark i en regnskabsmæssig program, regnearket indlæses i hukommelsen og viser alle de gemte oplysninger , du tidligere har arbejdet på . Din internetbrowser måske også gemme nogle af sine åbnet siders data i hukommelsen.
Networking Buffer
Når du downloader en fil på internettet, hvis du modtager flere data, end harddisken kan lagre , de data går ind i en baggrund buffer tildeles i din RAM. Når " nuværende" data færdig skriver til drevet , operativsystemet begynder at skrive buffer data til harddisken og sender bufferen. Efter behov, bufferen fyldes op igen.
I /O buffere
Mens networking buffer forbliver permanent i RAM, andre buffere , kendt som "Input /Output" buffere , pop op, når de er nødvendige. Når et program skriver til en fil eller manipulerer en del af harddiskens data , operativsystemet skaber en buffer til at gemme i kø data , der skal skrives. På den måde behøver de skriver eller læser processer ikke overvælde harddisken.
GUI Information
Næsten hver program, du åbner på din computer bruger en grafisk brugergrænseflade , eller GUI. Mens GUI styres hovedsageligt ved grafisk hukommelse, dimensionelle data forbliver i RAM. Hvis du bruger onboard grafik i stedet for en perifer dedikeret grafikkort , computeren bruger også et stykke af din RAM for at gøre brugergrænsefladen. GUI består af hver grafisk element , du ser i et program, herunder vinduet, knapper og rullepaneler.