NVIDIA GeForce linje af grafikkort har været populære gaming tilbehør siden midten af 1990'erne med periodiske opfrisker af linjen stigende processorhastighed, at antallet af dedikerede enheder til forarbejdning , kaldet " unified shaders , " og andre forbedringer af ydeevne . GeForce -serien 8800 grafikkort blev frigivet fra midten af 2007 til slutningen af 2008 , og efter de gældende normer på datoen for offentliggørelsen , er anvendelige , men forældet. To repræsentative prøver er de 8800 GTS og 8800M GTS . Design and Manufacturing
NVIDIA sælger reference design , producerer komponenterne og sælger dem til OEM forhandlere , som tilpasse designs for forbrugerne. Forholdet svarer til den, Intel og AMD har med bundkortproducenter . NVIDIA giver en reference kort og sælger komponenter til producenter, der gør tilpassede konfigurationer . De originale NVIDIA 8800 GTS blev foretaget på en 90 -nanometer fremstillingsprocessen senere versioner med samme model nummer blev foretaget på 65 -nanometer proces , og 8800M var en 65 -nanometer proces del
< br . > Design Specifikationer
8800 serie af grafikkort var de første grafikkort udgivet med indbygget understøttelse af Microsofts Direct3D 10,0 videoacceleration specifikation , sammen med fuld støtte til DirectX 10.0 shader model. De kunne håndtere 128 teksturer per shader pass over et billede og havde flere trinvise opgraderinger til ydeevne , som tillod dem at være top- end grafikkort for deres æra.
Model Sammenligning < br >
8800 GTS ET var den premier desktop model af 8800 serie grafikkort fra slutningen af 2007 , med flere direkte-til- forbruger fabrikanter skabe variationer med mere RAM eller højere clock hastigheder. De 8800M GTS var en bærbar model , der sælges til producenter af originalt udstyr og blev foretaget fra flere pålidelige komponenter , der kørte lavere temperaturer og forbruges mindre strøm. Skiftet til 65 -nanometer produktion i 2008 gjorde det muligt.
Resultatsammenligning
Når sammenlignet med de 8800 GTS ET desktop grafikkort, det 8800M havde 64 unit shaders , snarere end 96 unit shaders i standardkonfigurationen , men løb lidt hurtigere , hvilket gør op for det. Det kørte på betydeligt mindre strøm , men var noget dyrere . Meget få laptops kom med 8800M grafikkort indbygget, og de fleste slutbrugere ikke kunne installere en uden at krænke den bærbare garanti. Til sammenligning kan de stationære kortene blive opgraderet eller udskiftet med nyere modeller uden at skulle købe en ny computer.