Som computerspil er blevet mere avanceret, har computergrafik udviklet til at se mere realistisk. Software designere har værktøjer til at gøre alt fra en persons skygge til krusning på en sø kig overbevisende. Rendering disse avancerede grafik er en af de mest beskatte job, de fleste hjemmecomputere gøre, så dedikerede processorer , kaldet grafikkort , er blevet indført for at tage noget af belastningen fra CPU'en. GeForce 6800 fra Nvidia var et kraftfuldt grafikkort , da det først blev udgivet . Forarbejdning og hukommelse
GeForce 6800 har en kerne processorhastighed på 400 MHz , og videoen hukommelse varierer fra 256 MB til 512 MB, afhængigt af modellen . CNET rapporterer clock hastighed som 1 GHz , mens Panther Products, en britisk-baseret hardware forhandler, siger, at de benchmarkes 6800 Ultra på 1,1 GHz. Panther Products siger også, at nogle chips har en højere core hastighed end annonceret på æsken og at hvis din GeForce 6800 chip har en højere core hastighed , kan du være i stand til at overclocke chippen , hvilket bringer klokfrekvens på op til 1,2 GHz. < br >
Heat
GeForce 6800 har 222 millioner transistorer - dobbelt så mange som nærmeste konkurrenter, når det først blev frigivet til markedet . Processorer altid nødt til at beskæftige sig med overskydende varme , og GeForce 6800 er ingen undtagelse. Den leveres med en køleplade og blæser på den ene side til 256 MB versionen , med plads til en anden køleplade og blæser på den anden side i tilfælde af chippen er udvidet til 512 MB. GeForce 6800 er ca samme størrelse som sin forgænger, GeForce 5950 , så opgradering burde ikke udgøre et problem .
Input /Output
GeForce 6800 bruger en AGP 8x interface - en forbedring fra AGP 4x interface, der anvendes som sine forgængere , men ikke så hurtigt som PCI Express 16x interface, der var til rådighed , da GeForce 6800 blev frigivet . Chippen har en maksimal opløsning på 2048 x 1536 med en 60 - Hz opdateringshastighed , selvom det understøtter en række skærmstørrelser mindre end dette. GeForce 6800 understøtter både DriverX og OpenGL grafik biblioteker , der giver software designere vis fleksibilitet , og det kan håndtere udgang for to skærme ad gangen.
Rendering
GeForce 6800 har UltraShadow II teknologi til at lave spil , der bruger skygger udstrakt køre mere gnidningsfrit. Grafikkortet er skygge arkitektur understøtter DirectX 9.0 Pixel Shader 3.0 og Vertex Shader 3.0. Det bruger også en tekstur motor, der kan gøre 16 forskellige teksturer med hver passage og kan gøre flere mål på samme tid . GeForce 6800 understøtter floating- point operationer , som bruger decimaltal i stedet for heltal, hele rendering proces til at producere bliver tydeligere og skarpere billeder.