I C + + programmeringssprog, skabeloner er en mekanisme til at skabe generiske programmer. Et generisk program er én, der udfører den samme logik , uanset den underliggende datatype . Du kan bruge skabeloner til at oprette generiske datastrukturer og derefter oprette skabelon funktioner , der accepterer disse strukturer som argumenter . Dette giver din kode, der skal genbruges til mange forskellige formål , da det er kompatibelt med alle datatyper. Derfor skabeloner skaber ekstremt fleksible programmer. Ting du skal
C + + Integrated Development Environment (IDE ), såsom Eclipse CDT
C + + Compiler , sådan en GCC
vise flere Instruktioner
1
Ilæg C + + IDE ved at klikke på programmets ikon . Når den åbner , skal du vælge "File /New /Project" og vælg " C + + projekt" at oprette en ny C + + projekt. En tom kildekode fil vises i teksteditoren del af IDE
2
Importer " iostream " bibliotek ved at skrive følgende to udsagn i toppen af kildekoden filen: .
< p> # include
using namespace std ;
3
Oprette en skabelon struct navnet " structName " af typen T. Denne type kan være noget, og defineres senere i programmet . Skriv følgende under de foregående to udsagn : Hej
skabelon struct structName
{T Data0 ;} ;
4
Opret en skabelon funktion, accepterer skabelon struct " structName " som et argument. Denne funktion vil udskrive data, som " structName ". Skriv følgende under " structName " definition : Hej
skabelon void funct ( structName t)
{ cout << t.data0 << endl; tilbagevenden; };
5
Opret en hovedfunktion. Dette er, hvor dit program vil begynde. Skriv følgende under funktionen definition lavet i det forrige trin : Hej
int main ()
{}
6
Opret en " structName " ved hjælp af " int " numerisk datatype . Skriv følgende i de krøllede parenteser i den vigtigste funktion : Hej
structName t;
7 Indstil " Data0 " feltet til nogle tal , som dette:
t.data0 = 5;
8
Kald funktionen " funct " og videregive det skabelonen struct ved at skrive dette under den tidligere erklæring : Hej
funkt ( t);
9 Udfør dit program ved at trykke på den grønne play -knappen . Programmet udlæser værdien "5 " ved brug af skabelonen funktion og skabelon struct .