Computerprogrammering består i at beskrive intelligent adfærd i en sekvens af mekaniske trin. Skrivning af et edb-program er en skabende handling og kan derfor ikke være helt mekaniseret. Programmers, ligesom kunstnere og kunsthåndværkere , der er udviklet både formelle og uformelle metoder til at støtte i en effektiv udvikling af levedygtige programmer. Flydediagram
flydediagram er en formel metode repræsentere algoritmer, der er udviklet i begyndelsen af 60'erne og er undertiden stadig bruges - især i starten af et projekt, når ledelsen er at forklare programmøren , hvad der er ønsket. Rutediagrammer er billedlige representions af processen består aa række blokke , som hver repræsenterer enkelte trin i processen . Sporing af en rute gennem flowchart repræsenterer en vej gennem algoritmen.
Pseudokode
pseudokode er blot en kode -lignende beskrivelse af den algoritme , som du vil bruge . Det er en uformel metode, der gør det muligt for programmøren at udvikle den grundlæggende struktur i programmet uden at bekymre sig om de detaljer, der bremser den kreative strøm af ideer. Det pseudokode program er normalt skrevet flere gange , med stigende klarhed og detaljer hver gang. Indlysende sektioner kan udelades med kun en sætning. En version af pseudokode anvendes af næsten alle programmører , selvom de bruger andre teknikker til algoritme udvikling
Objects
objektorienteret programmering - . Aka OOP - udviklet efter flydediagram og pseudokode , men det er blevet et spørgsmål om tro i visse kredse , at dette er den eneste metode til programudvikling . Den grundlæggende idé er, at den mest effektive model for et edb-program er en samling af "objekter" , der interagerer med hinanden via " meddelelser ". Den uformelle algoritme fase er i opfindelsen af objekter og den formelle fase består i at designe de faktiske objekter - kombinationer af datastrukturer og den kode, der manipulerer data , der bruger datastrukturer. OOP tager et stykke tid at få hænge ud, men du kan se dens betydning, hvis man ser på , hvor ofte det forekommer i reklamer , der tilbyder programmering job .
Programudvikling
der er en kliché i programmeringen verden : Jo før du begynder kodning, jo længere tager det . Denne oxymoron er en advarsel mod fristelsen til at begynde at skrive kode uden planlægning og algoritme udvikling. Det er muligt for små programmer , men for større programmer , er planlægning absolut nødvendigt. Den typiske vej til en vellykket programudvikling starter med en sonderende fase ved hjælp af uformelle algoritme metoder. Dette efterfølges af en udvikling af en model, der er kendetegnet ved en mere formel algoritme metode . Den næste - og nemmeste - fase er at dreje formel model i koden. Den sidste fase i programmet udvikling er i testfasen .