Mental Ray er en stråle -tracing rendering plugin til 3D Studio Max , kendt som 3ds Max og andre 3-D modellering programmer, der giver mulighed for 3-D kunstnere til at skabe høj kvalitet fotorealistisk gengivelser af statiske og animerede scener . Brug Mental Ray rendering garanterer ikke fotorealistisk gør eller en high render kvalitet , naturligvis, som med enhver anden værktøj , skal rendering plugin bruges korrekt for resultater af høj kvalitet . Mental Ray Rendering
3ds Max ikke bruger Mental Ray som en rendering engine som standard. Selvom rendering muligheder for en 3ds Max scene indeholder forudindstillede muligheder for Mental Ray, har du stadig nødt til at indstille Mental Ray som rendering engine til din scene , før du begynder rendering. Fra rendering vinduet , gå til bunden af " Common Tab" til " Tildel Renderer " indstillinger . Du kan ændre renderer bruges til standard gør , materiale gør og ActiveShade rendering , og du kan også indstille dine ændringer som den nye standarder for 3ds Max
Sun , Sky og Ground
.
scenens belysning og baggrund spiller en stor rolle i at skabe realistiske gør . Ikke alene skal de forbedre den overordnede udseende af scenen, men Mental Ray bruger også miljøet omkring din omdrejningspunkt objekt til at levere indirekte belysning og gøre billedet ser mere ægte. Anvende dagslys belysning, såsom " Mr. Sun " belysning mulighed, giver en naturlig lys, der kaster skygger og kan endda tilpasses til at repræsentere bestemte tidspunkter af dagen . Placering af et fly eller andre " gulv " under din model til at reflektere dette lys og skabe en himmel baggrund som " Mr. Sky " modstykke til dagslyset værktøjet kan gå en lang vej mod at bringe dine scener til livet.
Refleksion
Mental Ray gør transparente og reflekterende overflader udmærket , men resultatet kan synes glansløse , fordi de reflekterende overflader simpelthen ikke har nok til at afspejle . Korriger dette ved at skabe yderligere objekter bag dit kamera eller på anden måde ud af din scene og anvende grundmaterialer til objekter , der repræsenterer de farver, du ønsker at afspejle . Mørke objekter vil gøre facetter af juveler eller andre facetterede reflekterende overflader mere udtalte , mens lys eller farverige genstande vil tilføje gnistre til dine refleksioner .
Final Gather
Når du foretager mockups og præ - tekstur gør , mange kunstnere foretrækker modellerne med en " ler " udseende . Valg af "Final Gather " valgmulighed i " Indirekte Illumination " fane giver untextured modeller til at opnå det Lermodellen udseende og samtidig holde modellens fine detaljer skarpe. Aktivering "Final Gather " aktiverer også flere kvalitet , som du kan bruge til at øge den generelle render kvaliteten af din model , uanset om det er gengivet som en " ler " model eller en fuldt tekstureret scene.
< Br > Sampling kvalitet
Justering af prøvetagning indstillingerne på " Renderer " fanen for rendering vinduet kan have en betydelig indvirkning på den endelige kvalitet af et udført scene i Mental Ray. Jo højere indstillingerne for minimum og maksimum prøver per pixel , vil glattere kanter være i den endelige rendering. Det trade-off , selvfølgelig, er, at det øger mængden af tid og regnekraft der kræves for at fuldføre render i 3ds Max .