I Flash kan udviklere skabe effekter , som dele af et billede , er maskerede , eller skjult. Brug maske lag, en Flash film og kan vise og skjule bestemte dele af et grafisk element. Masken effekt kan også være animerede eller interaktiv og kan eventuelt bruge niveauer af gennemsigtighed. Mask effekter er almindelige i Flash, der giver udviklere mulighed for at skabe dynamiske film og gøre kreativ brug af digitale billeder. Aflejringer
Flash-film bruger lag. Inden for en enkelt Flash-film, kan udviklere tilføje flere lag for billeder, lyd , ActionScript kode behandling og animerede symboler. Indplaceringen af disse emner på film lag bestemmer, hvilke elementer der skal vises på toppen og som nedenfor. Mask effekter også bruge lag. Med en maske effekt skaber bygherren et lag med en synlig post som et grafisk symbol på den og derefter tilføjer en maske lag over det. Formålet med masken lag er at begrænse synligheden af det grafiske lag under det . Masken lag angiver, hvilke dele af laget nedenunder er synlige i den endelige film .
Symboler
Mask effekter bruger Flash symboler. Både maske og maskerede lag kan have symboler på dem. Maskelaget anvender normalt en grafisk form eller symbol, der repræsenterer den synlige del af laget nedenunder . For eksempel , for at skabe et nøglehul effekt kunne maskelaget indeholde en grafisk figur, der repræsenterer nøglehullet , med den maskerede lag holder billedet , der er beregnet til at virke synlig gennem nøglehullet . En film kan også animerede effekter, hvor de synlige dele af det maskerede billedet ændrer sig over tid .
ActionScript -kode
Selvom det grundlæggende i en maske effekt kan implementeres ved hjælp af Flash authoring miljø interface, nogle udviklere vælger at bruge ActionScript kode til at anvende masker. Ved hjælp af MovieClip klassen, kan udviklere indikere filmklip symboler til at maskere og blive maskeret . Følgende kodeeksempel viser teknikken i ActionScript 2.0: masked_mc.setMask ( mask_mc )
ActionScript 3.0 , følgende syntaks gælder hjælp af en ejendom arvet fra DisplayObject klasse: masked_mc.mask = mask_mc ; < br >
Dette gælder for en Flash- film, hvor de " masked_mc " filmklipsymbol indeholder det billede, der delvist afsløret af masken filmklippet gemmes som " mask_mc " på samme tidslinje. De to filmklip symboler kunne have været oprettet i ActionScript eller manuelt ved hjælp af Flash -interface.
Alpha Transparency
Flash-film kan bruge masker med alfa gennemsigtighed. Dette tillader en udvikler at gøre afsløret dele af et billede uigennemsigtig . Udviklere kan indikere niveauet af alpha synlighed for både maske og maskerede symboler med en procentdel værdi. Processen bygger på runtime bitmap caching . Den følgende ActionScript kode demonstrerer præciserer , at masken symboler blive cached som bitmaps, så de kan reflektere bestemte niveauer af alpha gennemsigtighed : masked_mc.cacheAsBitmap = true; mask_mc.cacheAsBitmap = true;
< br >