Den grundlæggende lokalt netværk (LAN ) bitmap -protokollen er , hvad der er kendt som en kollision -fri protokol. Denne formelle regelsæt reducerer sandsynligheden for to netværksværter sender samtidigt. På denne måde deres andele af data, der er kendt som pakker , bliver forhindret i at kolliderende og korrumperende hinanden. Contention
Givet et vist antal netværksværter , der findes på et lokalt netværk, bitmap -protokollen definerer, at samme antal tidsintervaller at bestemme, hvordan data sendes over netværket. Disse slots kaldes contention slots. Værterne bestilles numerisk og hver vært sender et binært ciffer "1" eller "0" i løbet af sin påstand slot . Hvis en vært har en ramme - det er en samling af pakker - for at sende det sender et " 1" bit i løbet af sin påstand slot . Ellers sender et " 0" bit.
Transmission
Efter hver vært har sendt lidt i løbet af sin påstand slot , den påstand periode kommer til en ende , og alle værter på netværket har en klar indikation af, hvilke værter ønsker at sende. På dette tidspunkt begynder værterne sender i nummerorden . Værterne ved hvis tur det er at sende , så kollisioner aldrig forekomme. Efter den sidste vært, der ønsker at sende en ramme af data har gjort det, en ny påstand begynder .
Priority
Antag N er antallet af værter på netværket . Ved hjælp af bitmap -protokollen, skal lave nummererede værter vente alt N /2 + N slots , mens high- nummererede værter må vente kun N /2 slots , før de kan overføre igen. Den største ulempe ved bitmap -protokollen er , at det kræver en bitmap af N slots, der skal sendes over netværket og at reservere slots hvor netværksværter sender deres data. Protokollen pådrager nogle netværk overhead som følge heraf. Low- nummererede værter også tage prioritet over high- nummererede værter, når det kommer til overførsel af data på tværs af netværket . Hvis to værter ønsker at overføre, den nedre nummereret af de to har altid den første mulighed for at sende et "1" bit i løbet af sin påstand slot .
Efficiency
ved lav belastning , er effektiviteten af bitmap protokol lav. Ved en dataoverførselshastighed på bare en enkelt ramme pr påstand periode, kan effektiviteten af protokollen defineres ved formlen d /(d + N) , hvor d er antallet af bits i hver ramme og N repræsenterer det antal værter på netværket . Ved høj belastning , på den anden side effektiviteten af bitmap protokol er høj . Hvis alle værter på netværket ønsker at transmittere , kan effektiviteten af protokollen defineres ved formlen Nd /( Nd + N ) . Fordi d er typisk mange gange større end N, kan denne formel forenkles til d /(d + 1).