Klient - server-arkitektur er den oprindelige model for kommunikation via nettet . Det er en enkel , velkendt procedure dikterer ordre eller kontakt mellem to computere . Imidlertid har fremskridt i netværk teori skabt andre modeller , der tilbyder bedre ydeevne end den traditionelle client- server-arkitektur . Klient-server Procedurer
client- server-arkitektur har et par enkle regler. Første, kunden har brug for en ressource eller service, og serveren giver det. Klienten altid indleder kontakt med en anmodning. Serveren vil ikke gøre noget, medmindre den modtager en anmodning . Klienten sender en anmodning og server svar med et svar , som indeholder den ønskede service eller ressource. Servere kan være i kontakt med mange kunder samtidig, mens kunderne kontakte kun én server ad gangen.
Detractions
klient-server -model optimerer anvendelsen af ressourcer ved centralisering faciliteter som fil opbevaring , eller applikationer. Det betyder, at svigt af server udskærer en masse af netværkets kapacitet. Serveren ejeren skal være på vagt om at gøre back ups, fordi fejl i serveren kunne ødelægge virksomheden. En klient , afhængig af ydelser fra en server , er ubrugelig uden en netværksforbindelse . Dette kræver en bruger at have ekstra ekspertise i et andet område af IT - ikke kun computing , men også netværk. Kravet om backup-hardware og -software, kan ekstra sikkerhedsforanstaltninger og specialiserede teknikere udhule cost-benefit af klient-server -model.
Adaptation
klient - server arkitektur rykkede ind i en tre- tier client - server-arkitektur og videre ind i et multitier eller n- tier arkitektur. I denne model kræver en server henvisning til en anden server for at tjene klientens anmodning . Et eksempel er en webserver, der refererer til en database-server for at levere indhold . Men denne model er også sårbare over for svigt som klienten stadig kun har kontakt med en server , og det er ansvaret for denne server for at indsamle de nødvendige oplysninger eller ressourcer danner andre servere. Hvis den første server er ude af funktion, behøver klienten ikke få serveren. Hvis den anden server er nede , kan den første server ikke fuldføre sit hverv.
Alternative
Peer -to-peer arkitektur er en nyere alternativ til klient-server -model . Betragtninger klient-server er afhængig af centralisering af ressourcer , peer- to-peer opmuntrer decentralisering. Snarere end fokus hardware budgetter til en specialiseret maskine , peer- to-peer udnytter overskydende kapacitet på en klynge af almindelige computere . I peer -to- peer systemer hvert medlem af netværket er både en klient og server. Peers kan være i kontakt med flere computere på én gang, samtidig uploade og downloade data. Peer -to-peer arkitektur er begunstiget af fildeling systemer , hvor medlemmer af de offentlige kopiere filer fra hinanden i stedet for fra en server. De mange kilder til den samme fil skaber redundans, som er uglesete af traditionelle ressourceplanlæggere . Men overlappende data i peer-to -peer- netværk og de vilkårlige forbindelser smedet af klient- software betyder en tabt forbindelse eller en mistet kopi hurtigt erstattet af en anden kilde. Dette reducerer den kritiske karakter af nogle få servere.