? Brugeren Datagram Protocol eller UDP, er en komponent af Internet Protocol suite, og bruges til at sende korte beskeder til andre computere på et lokalt eller fjernnet . UDP er upålidelig , og sendte beskeder måske aldrig ankommer, ankommer to gange, eller ankommer i en anden rækkefølge skal sendes det. Hvad UDP mangler i pålidelighed, gør det op for i hastighed , og dermed UDP bruges ofte til tidskritiske applikationer. Hvad er UDP -protokollen?
UDP er en forbindelsesløse protokol , så meddelelser sendes ud til den modtagende computer , men der er ingen garanti for, at de vil blive modtaget på grund af fejl eller korruption på ruten for eksempel . Hvis den afsendende computer transmitterer to budskaber på samme tid , kan de ankommer på forskellige tidspunkter , og det er ikke muligt at afgøre, hvilken besked vil ankomme først . Selv om dette ikke lyder meget nyttigt , det fungerer godt for tidskritiske applikationer, hvor data skal handlet på hurtigt, men hvis en pakke ikke når sit bestemmelsessted , vil det ikke give problemer . På grund af den lave overhead involveret med UDP -protokollen, kan beskeder sendes hurtigt med lidt nødvendig behandling .
Sammenligning med TCP -protokollen
Transmission Control Protocol er den mest anvendte komponent af Internet Protocol suite, til brug når pålidelige forbindelser er påkrævet. Før to computere kan kommunikere via TCP , skal de først udfylde et handshaking protokol at etablere forbindelsen . TCP er en streaming -protokol, med meddelelser sendt via flow kontrol med fejlkontrol og fejlretning . Den modtagende computer anerkender hver pakke den modtager , med den afsendende computer videresende pakker , der undlader at ankomme. Dette garanterer, at de budskaber ankommer, og i den rigtige rækkefølge , som selv om det kommer på bekostning af hastighed, mere processorkraft er nødvendig for korrekt levering af meddelelser.
Hvordan er UDP Brugt ?
UDP bruges af applikationer, hvor hastighed er en vigtig faktor , såsom online spil. For disse spil er data sendt af spillet sin centrale server og derefter videre til andre spillere computere i realtid. Som et tegn bevæger sig, viser den anden spillers verdener den nye position. Som tidligere ansættelser er irrelevante , når en spiller har flyttet , betyder det ikke noget, hvis datagrammer droppet. Hvis datagram aldrig ankommer , er det næste datagram modtaget hurtigt nok for det til at gøre lidt forskel , og den lille indførte forsinkelse kan der kompenseres for . DNS anvender UDP , som en enkelt anmodning foretages efterfulgt af en enkelt reaktion , så der ikke er behov for flowkontrol tilbydes af TCP . Lyd og video streaming også afhængige af hastigheden af UDP, med kompensation for mistede data , så kun minimal nedbrydning forårsaget hvis datagrammer går tabt i transit.
UDP Ports
Havne eksistere på en computer til at tillade forbindelser til og fra eksterne systemer . Når som en IP-adresse svarer til et telefonnummer , så trafikken kan rettes til en bestemt computer, en port ligner et lokalnummer , så et bestemt program eller tjeneste , der skal nås . Portnumre er 16-bit heltal , så kan variere fra nul igennem til 65.535 , med kerne netværkstjenester anløber havne under 1024 . Almindelige porte omfatter TCP port 80 til HTTP trafik , TCP port 25 til at sende e-mail via SMTP og UDP-port 53 for DNS. En UDP-port er simpelthen en port, der kan modtage eller sende vha. UDP-protokollen .