I slutningen af 1960'erne udviklede Bell Labs forsker Andrew Bobeck en form for computerhukommelse, der lagrede data bits som bittesmå boble- lignende magnetfelter. Denne såkaldte boble hukommelse havde en densitet svarende til halvleder RAM på det tidspunkt , men i modsætning til RAM , bibeholdt det sine data uden strøm . Selvom teknologien havde flere applikationer , forbedringer i harddiske og RAM lavet bubble memory forældede af 1990'erne. Indlejrede processorer
Automatiseret industrielt kontroludstyr benytter brugerdefinerede computer kredsløb indeholdende dedikeret hukommelse . En del af hukommelsen har enhedens permanente program instruktioner; flygtig hukommelse er nødvendig for dette, da det holder sine data, selv uden strøm . Før fremkomsten af boble hukommelse, der anvendes indlejret industriel kontrol computere ROM til flygtig , permanent hukommelse og RAM til at gemme midlertidige oplysninger . En enkelt boble hukommelseschip kunne tjene begge formål : som ROM, er det flygtigt , og ligesom RAM, kan computeren skrive til den efter behov
Space
NASA. ingeniører foreslog at bruge boble -hukommelse til at erstatte magnetbånd i rumbaserede dataregistrering applikationer. Bubble hukommelse er en solid- state teknologi med ingen bevægelige dele og dermed en høj tolerance for stød og vibrationer . IBM leverede NASA med en 52 -bit prototype boble hukommelseschip , selvom arbejdet gik ikke videre end forundersøgelser .
GRID Compass Computer
En af de første letvægts bærbare computere gjorde GRID Compass 1101 sin debut i 1982. Den computer, der bruges 256K bytes af halvleder RAM og 384k for boble hukommelse. I 1982 var harddisk lagerplads til personlige computere i sin vorden , gitteret havde ingen intern diskettedrev eller harddisk, i stedet stole på boblen hukommelse som sin vigtigste flygtig lagring teknologi. Selvom lav i egenskab var boblen hukommelse lys og robust . Computeren havde også en ekstern harddisk enhed .
Videospil
I begyndelsen af 1980'erne , arkadespil producent Konami udviklede videospil-systemer , der er gemt gemme spillet software i boble hukommelse . På det tidspunkt , opbevares de fleste arcade systemer spil ved hjælp ROM chips . Selvom boble hukommelse havde fordelen af at være genanvendelige , var det også dyrere end ROM -teknologi, og det var modtagelig til data korruption problemer forårsaget af magnetfelter .