Mikroprocessorer --- og deres tætte fætre, mikrocontrollere --- er grundlaget for næsten alt, hvad vi bruger på daglig basis. De er i vores bærbare computere, musikafspillere og mobiltelefoner, samt de biler, vi kører til arbejde, mange af de værktøjer, vi bruger , mens vi er der, og de spil, vi spiller , når vi kommer hjem. Den ene ting disse vildt forskelligartede elektroniske vidundere aktien er, at på et tidspunkt , de fleste af dem var et projekt om en eller andens arbejdsbord. Platforme
Før du kan bygge en mikroprocessor -projekt , beslutte, hvilken chip til at bruge som din platform. Der er mange at vælge imellem, herunder indstillinger fra Atmel og Intel , PIC familie microcontrollere og Zilog s Z80 . Uanset hvad du vælger , så sørg for der er masser af dokumentation . Chippen skal også være godt understøttet af leverandøren og egnet til den slags projekt, du ønsker at opbygge .
Værktøj
første mikroprocessor -projektet mange eksperimentatorer opbygge, er en programmør til deres chips , for at øge deres viden om processen og tage mere kreativ kontrol . Test enheder er også nyttige projekter , især dem, tjek kredsløb til fejl i ledninger , programmering eller logik.
Spil og legetøj
I et spil , et mikroprocessoren kan programmeres til at gøre tingene ske intelligent , selv dreje spillet sig til en af spillerne. Gåderne er populære projekter , som er musikinstrumenter . Små børn stadig sætter pris sjove lyde og blinkende lys . Alt, hvad der efterligner dyrs adfærd behager alle aldre , og en udstoppet legetøj kunne tage på et helt nyt liv under mikroprocessor kontrol.
Controls
Elektroniske dørlåse er på en masse af bygge ønskesedler , ligesom lampe lysdæmpere , termometre og forskellige timere og ure . Det er også her, den virkelige verden projekter , såsom kontroller for at automatisere fyldning af vandtanke eller overvågning sikkerhed omkredse .
Robotics
Denne kategori er ofte hellige gral projekt af mikroprocessor eksperimentatorerne overalt. Det starter ofte med en robotarm . Derefter en robot kriger. Stepmotorstyringer for trinvis bevægelse. Nærhed sensing og undgåelse kredsløb for selvstændige vejledning . Balance moduler. Forsvarsevne . Offensive våben. For nogle er det fører ind i den altfortærende rige efterligne menneskelig bevægelse og orientering. Virtuel hukommelse . Virtual syn. Selv virtuelle intelligens.