? En Ultra- Threaded processor er en komponent på en GPU eller Graphics Processing Unit , der tildeler ressourcer , at GPU så ingen er ledig. Det gør det muligt et ATI grafikkort til at øge sin effektivitet ved at distribuere processor oplysninger såsom opgaver til hver af de GPU s kerner bruger proprietære protokoller. Processen bør ikke forveksles med Intels Hyper -Threading -teknologi, som anvendes på computerens processor kerne. Basics
korrekte navn for denne type teknologi er " Ultra- gevind Dispatch Processor ". Processen fungerer ved at ansætte en central pixel shader der fungerer som programmets " afsendelse enhed," nedbryde hver shader i tråde kendt som partier , hver tråd indeholder op til 16 pixel ( 4 -by- 4) , og processen kan distribuere op til 512 tråde per pixel . Afsendelse Enheden sender nye oplysninger til GPU processor , som hver shader bliver ledig , såsom når en proces er gennemført, eller mere information er nødvendig, der sikrer, at effektivitet er opfyldt på alle tidspunkter.
Function < br >
teknologien motor opstiller tre køer for Isse , geometri og pixel shading . Ultra- Threading proprietære algoritmer derefter konstant arbejde på at afgøre, hvor hvert stykke data passer bedst som slots åbne op under de tre køer. Trådene er enten sat i dvaletilstand , indtil en slot er åben for dem at operere efter en sen ind i shader , eller de behandles gennem en åben tilgængelig slot , indtil de er afsluttet , eller indtil yderligere oplysninger er påkrævet.
voldgift af ressourcer
processoren skal også mægle ressourcer tråd voldgift sker. Resource voldgift omfatter bestemmelse af, hvor SIMD arrays og cacher skal arbejdes på alle tidspunkter , og derefter prioritere hver proces til specifikke tråde. Tråde konkurrerer i løbet af processen er baseret på deres behov, som arbejder på ALU processer versus en tekstur hente . Hele denne proces er afsluttet ved hjælp proprietær software information
modeller ved hjælp af Ultra- gevind Processing
Flere entry-level grafikkort modeller med denne teknologi fra ATI omfatter: . Radeon X1300 , X1550 og X1050 . Mid- range modeller omfatter : Radeon X1600 , X1650 og høje ende cards tilbyde: Radeon X1800 , X1900 og X1950 . Nyere ATI kort har højere tråd forarbejdning tæller ( 512 versus 128).
Main Advantage
Den vigtigste grund til at gennemføre denne type teknologi er effektivitet. Forgrening sanktioner minimeres ved at sigte til mindre seriestørrelser spredt over hele GPU system. Den ekstra behandling straf bliver så lille som muligt , giver mulighed for flere processer at forekomme i kortere tid.