Virtual reality er begrebet ved hjælp af teknologi til at give brugerne mulighed for at interagere med en computer -genereret miljø for underholdning, undervisning, uddannelse og design. Ideelt set en computer simulerer et miljø, der er komplet med fysik , simulerede objekter , seværdigheder og lyde , og derefter udlæser at miljøet i sanserne af brugeren. Moderne teknologi har endnu ikke at leve op til dette ideal , og i øjeblikket mest virtual reality-teknologi er begrænset til syn, lyd og berøring. Virtual reality er blevet populariseret gennem flere film, bøger og videospil , som har undertiden trukket karakteren af teknologien. Historie
Selvom udtrykket har sine rødder i fiktion og teater, virtual reality som en teknologi begyndte i 1950'erne med Sensorama , udviklet af Morton Heilig og tænkt som et teater, der ville løse alle sanser. I 1968 udviklede Ivan Sutherland den første head -monteret display ( HMD ), der med hjælp af tidlige wire -frame grafik , tillod brugere at opfatte sig selv som værende inde i et virtuelt miljø . Film som " Tron ", tv- serier som "Star Trek: The Next Generation ", og bøger som William Gibsons " Neuromancer " tjent til at popularisere begrebet og tidlige versioner af den teknologi er blevet brugt i forlystelsesparker , for historiske gengivelser og video spil. Mens teknologien har udviklet en hel del er moderne virtual reality -enheder generelt begrænset til hovedmonterede displays kombineret med hovedtelefoner og handsker , der giver mulighed for sensation og manipulation af virtuelle genstande gennem force - feedback og motion- sensor -teknologi.
< Br >
Fordele
Virtual reality har mange potentielle anvendelsesmuligheder , fordi det appellerer til vores intuitive brug af oplysninger. På uddannelsesområdet kan det give mulighed for etablering af fulde miljøer, der ville præsentere oplevelsen af hands -on studie uden at forlade klasseværelset. I medicin kan give studerende og forskere til at behandle virtuelle patienter som træning og i kombination med avancerede robotter , kirurgi udføre på afstand. Ingeniører kan oprette, ændre og teste designs i et virtuelt rum , og soldaterne kan træne i virtuelle krigszoner . Psykologer og terapeuter kan også bruge virtual reality til behandling formål, især til behandling af traumepatienter lidelser.
Teorier /Spekulation
Teorier om fremtiden og natur af virtual reality omfatter begrebet integration af internettet og virtual reality med henblik på kommunikation og data management og tanken om oprettelsen af perfekte virtuelle verdener . Fremskridt inden for teknologi forventes at skabe mere realistiske simulationer og muligvis et måde at fodre sensoriske data direkte ind i hjernen . En konkurrerende idé kaldet " allestedsnærværende computing" vender den klassiske forestilling om virtual reality , bringer de funktioner af computere i dagligdagen , og nogle teoretikere spekulere i, at det endelige resultat vil være nogle integration af de to. I en variation på " hjernen i et kar problem," filosoffer har fremsat det interessant argument, skal udfylde simulerede virkeligheder være muligt , så er det muligt , at de allerede er blevet designet , og at vi er i øjeblikket i ét.
misforståelser
grund af den populære brug af virtual reality i film, romaner og spil , er der ofte misforståelser om , hvordan virtual reality -funktioner , og hvad det indebærer. For eksempel er der ingen grund til at blive såret i virtual reality bør resultere i skade på den fysiske krop, hvorfor elektriske farer eller anden måde ville medføre, at du magisk blive hængende i en virtuel verden eller udveksling steder med en virtuel enhed , eller hvorfor en virtuel enhed eller anden måde kunne manifestere sig i den fysiske virkelighed .
vedrører
den primære bekymring er forbundet med virtual reality er bekymring , at have mulighed for at lave simulerede virkeligheder vil mennesker vælger at leve i disse realiteter og ignorere denne ene. En anden bekymring er, at virtual reality-teknologi kan bruges til at manipulere og kontrollere folk ved at overbevise dem om falske realiteter eller konditionering dem ved hjælp af simulerede erfaringer.