Når du genererer animationer på en computer , 3-D animation er typisk mere processor -intensive end 2-D animation på grund af den måde, at 3-D animation er oprettet. Nogle brugere kan spørge, om 3-D animationer kan gøres ved hjælp af kun en computers centralenhed . Mens computer CPU'er har evnen til at behandle animation data , er brugen af en dedikeret grafikkort anbefales. 3-D animation
Oprettelsen af 3-D animation er en kompleks proces. En 3 - D- model består typisk af en eller flere masker , der indeholder hundredvis eller undertiden endda tusinder af enkelte polygoner . Disse masker er knyttet til enheder kendt som " bones" af animation software , med masken bevæger sig i overensstemmelse med hver bevægelse af knoglerne den er tilsluttet . For at oprette glatte bevægelser , er knoglerne flyttes gradvist at skabe individuelle animationsrammer . Afhængig af den ønskede glathed af bevægelse, kan det tage op til 30 billeder eller mere for at skabe et enkelt sekund af animation .
CPU -Only Rendering
p Hvis en dedikeret grafikkort ikke er installeret på computeren, computerens CPU er ansvarlig for præstationen animationer og forarbejdning andre data fra animation software samt andre programmer installeret på computeren . Nogle CPU'er, såsom Intel Core i serie processorer , er designet med en onboard grafikprocessor chip integreret i CPU design, selvom disse chips er typisk ikke så kraftig som de behandlinger chips bruges af dedikerede grafikkort. Animation rendering kun bruger CPU'en er typisk langsom på grund af konkurrencen med anden software til databehandling .
Grafikkort Rendering
graphics processing unit af et dedikeret grafikkort tager behandlingen stamme ud af CPU ved at adskille grafik data fra andre programdata og behandling af grafik data selv. Grafikkortet leverer også sin egen hukommelse pool til at gemme grafik data , der sikrer, at data fra andre programmer ikke konkurrerer om systemets hukommelse med en stor mængde grafik data. Ved at adskille behandlingen af grafik data fra forarbejdning af andre datatyper,
brug af et grafikkort fremskynder rendering processen betydeligt.
Andre overvejelser
Nogle 3 -D modellering software vil ikke fungere korrekt , hvis den ikke registrerer en installeret grafikkort , der opfylder softwarens minimumskrav hardware krav . Softwaren kan låse op, når du forsøger at gengive billeder og animation , display advarsler , der angiver, at et grafikkort ikke er installeret, eller nægter at starte , indtil en dedikeret grafikkort er opdaget i computeren . Disse begrænsninger er på plads på grund af processoren -intensive karakter af 3-D modellering og animation til at forhindre program lockup eller operativsystemet afmatning.