Der er mange analogier til, hvordan computere arbejde, forsøger at kortlægge specifikke komponenter til analoger i den menneskelige krop, en af de mere interessante er at kortlægge komponenter i en computer til de dele af den menneskelige hjerne , eller mapping menneskelige hjernefunktioner til dele af computeren. Den primære komponent i en computer kaldes Central Processing Unit eller CPU , men der er andre kritiske komponenter, der hjælper , at " hjerne" gøre sit job. CPU som Brain
CPU'en udfører matematiske operationer på data , for det meste aritmetiske og logiske operationer til at afgøre, om noget evalueres til "true " eller "false ". De fleste af de øvrige komponenter på computeren, er der for at fodre data og instruktioner til CPU'en for den at udføre operationer.
Computer Memory
Data lagres i forskellige steder på computeren. Data, der er lagret permanent lagres på computerens harddisk ( eller på et flash-drev eller optiske drev). Dette er hukommelse, der er vedholdende , selvom computeren er slukket . Oplysninger, som CPU'en har brug for øjeblikkelig adgang kopieres i, hvad der kaldes Random Access Memory eller RAM . Data CPU'en aktivt behandler lagres på en særlig type hukommelse, som er meget hurtigt , og er på samme fysiske komponent som CPU , kaldet "cache ". Tænk på den harddisk som langtidshukommelsen for en person , RAM som hukommelse er nødvendig for at holde styr på, hvad de er tilbøjelige til at gøre næste og cache som den hukommelse er nødvendig for at gøre, hvad de arbejder på lige nu. < Br >
grafikkort
En anden ikke-helt - ligheden mellem en computers arkitektur og den menneskelige hjerne er i skærmkortet. Computer CPU'er tendens til at være optimeret til heltalsoperation , tilføjer en plus en til at gøre to , og så videre . Computation , der kræver beskæftiger sig med brøker , ligesom 7 divideret med 4, returværdier , der ikke er heltal, og kræver , hvad der kaldes en " floating point " operation . Disse typer af operationer er mere beregningsmæssigt vanskeligt for computere til at bruge , og video- kort har en masse specielle komponenter, der kræves for at gøre præcis denne type operation. De har ofte flere " kerner " kører parallelt , sammen med en masse meget høj hastighed RAM, til at gøre disse typer operationer hurtigere. Selvom det er fristende at sige, at grafikkortet er lidt ligesom den visuelle cortex af den menneskelige hjerne , analogien er kun delvist korrekt . Den visuelle cortex er der for at behandle input fra øjnene , og det behøver ikke køre en skærm eller outputenhed. Det sagde ligesom et grafikkort, er den visuelle cortex en meget specialiseret del af hjernen .
Multiple Core CPU'er
modsætning den menneskelige hjerne , hjerner din computer er fra 2011 , forventes at have to (eller flere) hjerner i stedet for én . Dette kaldes en multi-core eller dual- core processor, og det meste af CPU'er anvendes i computere , tablets og endda en håndfuld af mobiltelefoner sætte to eller flere CPU'er i samme emballage . Det ikke helt giver dobbelt ydeevne, og medmindre du har programmer, der specifikt er gearet til at bruge flere kerner , flere kerner har en faldende ydelse - en generel tommelfingerregel er , at den anden kerne giver omkring en 70 eller 80 procent performance boost , mens den tredje kerne giver omkring 40 til 50 procent boost og den fjerde kerne vil normalt tilføje noget til en forbruger desktop .