Moderne grafikkort understøtter ofte flere effekt shaders . Disse shaders er, hvad gør det muligt for grafikkortet at gøre forskellige effekter såsom refleksioner , buede overflader , teksturer og glødende lys. Bloom Effect
Når du ser en lys himmel eller lys i et videospil eller 3D -renderet scene , det er oftere end ikke en Bloom effekt. En video card vil gøre kopier af en ramme, som afspilleren ser . Den kopierede rammen ændrer kun at vise lyse områder af scenen . Dernæst grafikkortet genanvender det modificerede ramme over det normale scene buffer.
Når de kombineres, den modificerede rammen ser sløret og lyse. Denne virkning vil interagere med andre dele af scenen og ofte vises som blød belysning .
Bloom versus HDR (High Dynamic Range )
Udviklere bruger ofte Bloom til at efterligne effekter af ægte HDR . Bloom er mindre stressende at videohardware end HDR .
HDR Oversigt
Fotografer og udviklere bruger HDR at vise finere detaljer i lys og skygger på høj opløsning billeder. Effekten kommer tæt på , hvordan billederne ser i 3D-film . Mange nyere grafikkort og videospil understøtter begge sande HDR og Bloom effekter.