? Evnen til at sende data fra én computer til en anden enhed giver brugerne mulighed for at kommunikere med andre rundt om i verden næsten øjeblikkeligt. Mens en bruger behøver kun at skrive , klik eller tale en kommando til en computer , der er en masse af forarbejdningen finder sted bag kulisserne for at gøre det muligt for afsendelse og modtagelse af data. Næsten al dataoverførsel i verden finder sted efter de syv lag Sammenkobling af åbne systemer model. Ansøgning
Når du bruger et program , der sender data, såsom webbrowseren e-mail klient , instant messenger eller et spil , du er på det højeste niveau af dataoverførsel kendt som " applikationslaget . " Dette lag er anvendelsen menneskelige interface, hvor kommandoer til at sende og modtage data kan startes af den bruger, der klikker på et link eller gør en bevægelse i et computerspil. Dette lag håndterer mange tjenester, herunder filoverførsel protokoller , e-mail -protokoller , domæne navngivning og Dynamic Host Configuration .
Præsentation
præsentation lag opgave er at omsætte brugervenlig formatering til data , der kan læses hurtigt af computeren , og vice versa . For eksempel er det let for en bruger at huske og skrive i " www.usa.gov " for at nå USA ' officielle hjemmeside, men adressen skal konverteres til tal for computeren til at forstå det, gør det " 209.251.180.18 ", som vil blive yderligere opdelt i ettaller og nuller i lavere lag. Billeder skilles ad og samles igen sammen med alt andet indhold , der gør det muligt for brugerne at få mening ud af det hele i stedet for at læse koden, og forestille sig, hvad billedet kunne se ud.
Session < br >
Efter oplysninger er blevet gjort mere computer venlige, eller omvendt , når der modtages data, skal en forbindelse foretages med destination vært, hvorvidt en webserver , en anden computer på netværket eller en enhed, såsom en netværksforbundet printer . Forskellige tjenester anvendes på dette lag , men uanset den anvendte teknologi , det grundlæggende princip er det samme . Computeren sender en lille mængde data, der anmoder om en forbindelse til destinationen . Disse data dirigeres til destinationen ved lavere lag processer , så et svar sendes til computeren . Dette svar kan være " OK , kan du sende mig data nu," " destinationen kunne ikke findes " eller " OK, men først vil jeg bruge et password . " The præsentation lag oversætter denne information og applikationslaget vil bede brugeren om en adgangskode , kommunikere en fejl eller erkende, at en forbindelse er blevet foretaget.
transport
Når forbindelsen er etableret, transport lag bestemmer, hvad type data overførsel vil finde sted, og begynder overførslen. Hvis overførslen kræver, at alle data, der skal modtages og samlet i orden, eller slet ikke er Transmission Control Protocol , eller TCP , anvendes. TCP kræver, at computeren til at sende en anmodning til destinationen , før du sender data og til at modtage en kvittering for hvert segment. Hvis et segment savnet , vil destinationen ikke anerkende modtagelsen og computeren vil sende det igen efter et bestemt tidsrum. Ved overførsler , der kræver en hurtig forbindelse og vil ikke blive skadet af at miste en lille del af data her og der , såsom en streaming video eller en VOIP session, User Datagram Protocol eller UDP, anvendes. UDP kræver ikke anerkendelse og vil ikke forsøge at gensende tabte data. Streaming data fra videoer eller VOIP ville opleve en forsinkelse på grund af TCP forarbejdning og anerkendelser, og en del af video eller stemme fra et sekund før ville ikke give mening, hvis tilføjet i dataene senere .
Netværk < br >
netværkslaget består af routere og visse typer af afbrydere , det tildeler IP-adresser og andre logiske adresser til computere på det lokale netværk. Dette lag også henter IP-adresser fra systemer computeren sender data til eller hente data fra. Netværkslaget håndterer sti bestemmelse , processen med at finde den destinationsadresse gennem mange routere uden det lokale netværk . Et hovedstød er knyttet til hvert segment udpege den type transportmiddel, længde og andre oplysninger. Når en header er fastgjort , segmentet er kendt som en pakke og sendes til datalink lag .
Dataforbindelsesprotokol
Data Link Layer -enheder arbejder med information om det lokale netværk , konvertere IP-adresse fra netværket lag ind i de fysiske adresser for hver enhed, der kaldes MAC-adresse, DLCI eller i nogle tilfælde en enhed telefonnummer. Pakken fra netværkslaget nedbrydes og omdannes til et format kompatibelt med fysisk medium til dataoverførsel på det fysiske lag , hvad enten Ethernet eller andet. Alle oplysninger er endeligt opdelt i bits - . En række af ettaller og nuller
Fysisk
at en forbindelse er aktiv, og data er blevet opdelt i ettaller og nuller , sendes oplysningerne fra computeren til destinationen via det fysiske netværk medium. Mediet kan være kobber ledninger , såsom Ethernet-kabler , glas fiberoptisk kabel eller et trådløst signal . Mens forbindelsen og overførsel er aktiv, en konstant strøm af elektricitet, lys eller trådløse signal bevæger sig mellem computeren og destinationen. Denne konstante flow plan anerkendes som nul. Når det elektriske signal styrker , lyset bliver lidt lysere eller de trådløse signal svinger , og det er læst af computeren som en én . Oplysningerne er rekonstrueret på destinationen ved at flytte tilbage gennem lagene i omvendt rækkefølge op til det højeste nødvendige lag.