? Moderne kommunikationssystemer i stigende grad afhængige digitale data teknikker til at sende og modtage information , hvad enten det er musik fra en CD , Internet data eller kabel-tv. På sit laveste niveau . Afsenderoplysningsfelterne streams en række data bits, nuller og ettaller , til modtageren Transmissionen metode kan være synkron eller asynkron , men begge parter skal anvende det samme system til at forstå hinanden. Synkron kommunikation
Digitale kommunikationssystemer sende databit som elektroniske impulser , den ene efter den anden. For at holde organiserede data , det synkrone system bruger to ledninger : en til at bære data , og en anden til at bære et kloksignal . Kloksignalet er en lind strøm af identiske on-off pulser . Når pulsen er "on ", receiveren ruster sig til en data- bit, som kan være en 1 eller et 0 . Modtageren henter bit, gemmer den og venter , indtil uret pulsen slukker og tænd den igen . Afsenderen kan ikke kommunikere for hurtigt eller langsomt for modtageren , da de deler en fælles ur og kommunikere på nøjagtig samme hastighed.
Asynkron kommunikation
En ikke- synkron eller asynkron , kommunikationssystem sender data som bits bare som en synkron man gør . Den asynkrone Systemet doserer med uret puls og bruger kun en enkelt ledning. Det bruger timing tricks , sende 1s og 0'erne , som pulser med forskellige længder , ligesom de " prikker " og " streger " af morsekode. Afsenderen kan sende en databit , for eksempel med særlige indramning pulser før og efter at fortælle modtageren, " en databit er mellem framing impulser . " Begge sider har deres egne ure, der hver kører med samme hastighed , men ikke låst sammen . Siden deres ure køre på samme hastighed , de "ser" de data, impulser , som har den samme timing og fortolke dem korrekt. Asynkrone datatransmissioner har flere timing tricks , der angiver starten og slutningen af figurer og større blokke af data.
Overhead og Speed
Synkron kommunikation kræver ekstra ledning til sende taktsignal , foruden selve dataene , men processen er enkel . Asynkron datatransmission tager længere tid, da det kræver flere signalpulser at sende den samme besked. Når hastigheden er vigtig, og afsenderen og modtageren skal håndtere store mængder data , de normalt bruger synkrone kommunikation. For eksempel data i en computers processor chip bevæger sig milliarder af tegn pr sekund, .
Cost
Synkron transmission chippen bruger synkron datatransmission har højere omkostninger , som det skal sikre, at datastrømme i lock- trin med uret til modtageren. Fordi den bruger en mindre tråd, asynkrone koster mindre . Til applikationer, hvor hastigheden af asynkron transmission er tilstrækkelig, men omkostningerne er vigtige, vinde asynkrone metoder ud . Også, når data kommer med uregelmæssige mellemrum , og i små mængder , gør asynkron kommunikation bedre mening .