Klient - server-arkitektur har længe været en standard i IT verden. Microsoft CEO Steve Ballmer understregede sin betydning i 2005, under lanceringen af Office Live, at sige: " . Vi ved, vi er nødt til at udvikle vores platform fra klient og server helt ud til skyen " Ikke desto mindre , denne arkitektur bærer med sig nogle farer . Klient- server system er stærkt afhængig af styrken af en enkelt maskine til at understøtte et stort antal kunder, og det kan være farligt for vigtige systemer , der kræver 100 procent oppetid. Hardware
Selv de mest stabile operativsystemer kører på hardware og hardware kan have problemer. I klient-server arkitektur , stole mange kunder på en enkelt server til at give dem med data, eller en tjenesteydelse , hvis denne server skal vedligeholdes eller udskiftes , kan det efterlade et stort antal kunder ubrugelige . Støv kan elektriske storme, fugtighed og alt andet, der normalt ville påvirke en maskine tage ned et helt netværk , da alle er afhængige af én.
Trust
I de fleste klient server- netværk , er en vis mængde af tillid nødvendig. For eksempel, når du sender en anmodning til en server kunder forventer en vis svar tilbage. Hvis noget skulle bevirke svaret på ikke matche forventningerne , kan kunden gå ned eller funktionsfejl. Skadelig software og folk kan udnytte denne tillid til deres egne formål.
Networking
Client - server-arkitektur i sin natur er afhængig af kommunikation, som regel via en netværk såsom internettet . Hvis forbindelsen er afbrudt , er fordelene ved flere computere samarbejdende tabt, og den ene eller begge sider , kan ikke være i stand til at fungere på alle.
Skalering
Networks , der bruger en klient - server-arkitektur også opleve, at skalerbarhed er begrænset. Hvis netværket vokser større end serveren kan håndtere, kan kundeforespørgsler sikkerhedskopiere eller stoppe helt. Den eneste løsning i dette tilfælde er at opgradere serveren eller se på en anden topografi.