I computernetværk , er en server som helst computer, der servicerer anmodninger fra en eller flere klient -systemer. Kunden , på den anden side , er typisk computeren , grænseflader med en menneskelig bruger . I dag oplever vi denne klient /server forholdet næsten dagligt. Web Browsing
Hver gang du besøger en webside, din web browser ( klienten) sender en anmodning til webserveren for den side, du ønsker at se. De fleste handlinger , du udfører på den pågældende webside , såsom at klikke på links , sende yderligere anmodninger til webserveren for mere information.
Email
Når du først klikke på "Send " knappen på en e-mail , er det ikke sendes direkte til modtagernes computere. I stedet går fra din computer ( en klient ) til en e-mail -server. Senere, når modtagerne kontrollere deres e-mail , deres computere (også klienter) sende forespørgsler til den email -server til kopier af alle deres nye post .
Games
Mange online spil bruger en klient /server -model. Når man spiller med andre mennesker , kan hver handling, du tager blive sendt til serveren. Serveren behandler foranstaltninger truffet af hver spiller , og derefter sender resultaterne tilbage til hver spillers computer. Klienten programmet ( spillet ), så viser resultaterne til spilleren.
Print Servere
Et eksempel på en server, der ikke nødvendigvis bruger internettet ville være en print server , som ofte kan findes i skoler, kontorer , biblioteker og andre offentlige steder . Da der ikke er en printer tilsluttet hver enkelt computer i disse miljøer , en enkelt printerserver håndterer anmodninger fra flere computere (klienter ) på én gang.