"streaming " indebærer levere en kontinuerlig serie af lyde i realtid. Dette er anderledes end at overføre en lydfil , som modtageren derefter åbner for at høre optagelsen . Audio streaming protokoller nødt til at levere lyden , så det høres straks af den modtagende enhed . Interaktion
Én ansøgning om audio streaming er Voice over Internet Protocol ( VoIP). Overførslen af data skal være hurtig nok til at muliggøre en interaktiv samtale. Den første protokol understøtter VoIP var H.323 -protokollen. For nylig har Real -Time Streaming Protocol og Real -Time Transport Protocol blevet mere populære til VoIP applikationer , og er også meget brugt til streaming af musik .
Codec
< p> Et centralt anliggende for audio streaming protokoller er omdannelsen af lyd til digitale data . Disse protokoller kaldes codecs . Inddragelsen af komprimering er vigtig, fordi audio stream protokoller skal kunne levere lyd i realtid.
Metode
Audio stream protokoller skal redegøre for varierende transmission hastigheder . Mens den første del af lyden afspilles, bliver protokollen sender det næste segment . Tabte pakker eller langsomme forbindelser kan beskadige lytterens oplevelse, så det modtagende program buffere ankommer data. Dette medfører en mindre forsinkelse , før streamet lyd starter . Hvis følgende data kommer for sent , er der en sektion af ankom data, som endnu ikke er spillet . Dette køber tid for streaming system.