I 1999 iD Tech 3 motor bragte spil ind i en ny grafisk æra ved hjælp af OpenGL -baseret accelerator til at forbedre afsmeltet grafik med shaders , komplekse belysning og dynamiske skygger. Motoren har også lid til brugen af volumetriske tåge til at begrænse den visuelle afstand for at stabilisere frame rates og reducere pop -in. I dag er brugen af tåge som et optimeringsværktøj stadig finder anvendelse i udvikling af mobile spil, hvor grafisk processorkraft er knappe. Instruktioner
1
Tegn et nyt vindue enhed ved hjælp af GLUT toolkit . Inde i " main () { ... } " loop , begynde med at føre kommandoerne " glutInit (); " og " glutInitDisplayMode (...) ", hvor glutInitDisplayMode vil tage argumenter til at definere indstillinger sådanne som farvedybde eller ramme buffering
2
Use " glutInitWindowSize (x, y) ," . at definere vinduerne størrelse og rendering opløsning , og " glutInitWindowPosition (x, y) ; " at indstille det punkt, hvor den venstre øverste pixel bør begynde at tegne ved hjælp af x , y argumenter at repræsentere pixel koordinater . Vist vinduet og begynde rendering med kommandoen " glutCreateWindow (); ".
3
Aktivér brugen af tåge og dybde test med udtrykket " glEnable ( GL_FOG