Microsofts XNA spil studio platform giver mulighed for udviklere at skabe videospil for Windows-baserede pc'er, Xbox 360-konsollen og Windows telefoner . Denne programmering miljø arbejder med Microsoft Visual Studio og inkluderer XNA Framework , en samling af managed spiludvikling biblioteker er baseret på Microsoft. NET Framework . Pixelskyggelægning er blandt et mangfoldigt udvalg af programmerbare effekter for både to-dimensionelle og tre- dimensionelle spil udviklet i XNA spil Studio. Pixelskyggelægning
shadere , som kommer i vertex og pixel sorter , tillader spiludviklere til at manipulere data for at skabe den ønskede effekt. Typisk pixelskyggelægning skaber lyseffekter , men de egner sig også til bump kort og reflekterende overflader . Disse shaders interpolere værdierne mellem hver pixel , hvilket giver udviklere fuld kontrol over manipulation af hver enkelt pixel og vertex . På denne måde manipulere pixel shaders farven på hver enkelt pixel for at skabe effekter såsom glatte per -pixel spejlbelysning .
Implementering
Som de fleste opgaver i XNA , gennemførelsen af pixel shaders kræver avanceret viden om Visual Basic programmeringssprog. Før du anvender pixel shaders i XNA spil Studio, skal du først oprette en sampler objekt med en Texture medlem . Anvendelse af shader indebærer oprettelsen af et parti i LoadContent , hvorfra du skal indlæse shader effekt. Også ud fra LoadContent , oprettelsen af en render target hjælper med at holde den pixel shader mens Draw funktionen cacher render målet. Du skal løse og nulstille render target derefter bruge Begin og Draw metoder til at gøre pixel shader før du bruger End metoden på batch og virkning.
Andre effekter
< br >
XNA spil Studios virkninger ikke begynder og ender med pixel shaders . Platformen liste over konfigurerbare effekter omfatter retningsbestemte lys og tåge samt dual- tekstur effekter, hvor den ene tekstur indeholder farver og detaljer , mens en anden indeholder komplekse belysning. Flået effekter ansætte knogler og vægte at deformere objekter, mens miljø maps bruger diffuse teksturer til farve og detalje objekter. To -dimensionelle effekter omfatter animere , rotation , flisegulv og skalering sprites .
Overvejelser
Pr. februar 2012 har Microsofts XNA spil studio platform nåede version 4.0 . Da virksomheden fortsætter med at frigive nye versioner af XNA , kan platformens pixel- shader effekter og metoder til gennemførelse ændre sig. På online Microsoft Developer Network Library tilbyder Microsoft omfattende tutorials for nuværende en tidligere versioner af XNA spil studio , herunder de detaljerede tutorials til pixel- shader gennemførelse.