Debugging er processen med at isolere og identificere fejl i kode, der kan føre til programmet ned eller utilsigtet betjening. For at finde disse fejl , kodere har en række forskellige metoder til rådighed for dem , afhængigt af fejlen skal placeres. Afhængigt af situationen , kan testere bruge mange forskellige teknikker, mens forsøger at opspore en enkelt fejl i koden. Post- Mortem
Den enkleste debugging metode er post mortem debugging. I denne metode, blot coder udfører programmet og lader det køre, indtil det går ned . Når programmet mislykkes, det genererer et nedbrud eller fejlrapport giver programmøren oplysninger om systemets status umiddelbart før styrtet , samt hukommelse stater og andre oplysninger, som kan være nyttige . Dette er en af de enkleste debugging metoder, men har tendens til at fange kun de største og mest indlysende program fejl .
Print
Print debugging indebærer overvågning af programmet i realtid som det udfører , tracking vigtige variabler og hukommelse stater for at lede efter en fejlkilde . Udtrykket print debugging refererer til den praksis med at fodre real -time system information til printeren , ved hjælp af , at der kører log over programmets opførsel at overvåge koden som det udfører . I dag er denne type debugging regel indebærer software overvågning og virtuelle logs stedet for papirudgave , men nogle programmører stadig vælge print til at give dokumentation for særligt vanskelige bugs.
Virtual Machine
anden debugging metode, der kan hjælpe en programmør at finde obskure fejl er brugen af en virtuel maskine . I dette system udfører coder programmet i et virtuelt miljø , hvor han kan styre alle variable , hvilket giver en meget bestemt sæt af omstændigheder udløser fejl. For eksempel, hvis et program ikke efter 100 gentagelser af en handling kan programmøren blot forøge den relevante tæller til 100 i stedet for at udføre denne handling flere gange for at replikere fejlen. Dette system giver også mulighed test af programmer under specifik hukommelse og processor begrænsninger , der kan udløse uventede adfærd.
Isolation
p Hvis en fejl viser sig vanskeligt at isolere , en metode til at spore fejl involverer langsomt fjerne programmoduler indtil fejlen forsvinder , derved identificere kilden til problemet . Ved at skrælle det program ned linje for linje, efterhånden programmøren forenkler situationen udelukke dele af programmet , der fungerer korrekt . Dette kan hjælpe med at identificere de situationer, hvor en fejl skyldes samspillet mellem flere programmoduler samtidig, og kan hjælpe testere lokalisere problemet kode i komplekse programmer .