Microsoft QBasic er et programmeringssprog , der følger med alle DOS -computere og til rådighed for nyere operativsystemer online. Ligesom mest klassiske grundlæggende varianter , er sproget ikke beregnet til brug med moderne grafiske interfaces eller midler brugerinput. Det betyder, at der ikke er nogen indre kommandoer til brug af computermus . QBasic kan bruge samling kode til at komme rundt denne begrænsning dog , så du kan ansætte musen i dine egne programmer . Instruktioner
1
Skriv en subrutine til at styre musemarkøren synlighed og læse sine koordinater. Det bør tage et parameter, der påvirker funktionen af underrutinen afhængigt af dens værdi : 1 viser markøren , 2 huder det og 3 opdaterer de globale variabler B , H og V. Disse variabler lagrer knaptilstanden , horisontale position og lodrette position markøren . Definer de variabler og kontrollere, om markøren allerede er skjult, afstå fra at skjule det igen, hvis det er tilfældet . Denne første del af subrutine skal se noget som dette : Hej
SUB Mouse ( Param )
DELT B , H , V
STATIC Cursor
IF Param = 1 THEN Cursor = 1
IF Param = 2 og Cursor = 0 THEN EXIT SUB
IF Param = 2 og Cursor = 1 THEN : Cursor = 0
2
Indtast forsamling kode forpligtet til at interagere med musen og gemme knappen og position værdier. Den anden del af subrutine skal se nøjagtig ud som følgende for at arbejde : Hej
POKE 100 , 184 : POKE 101 Param : POKE 102 0
POKE 103 205: POKE 104 51 : POKE 105 137
POKE 106 30: POKE 107 170: POKE 108 10
POKE 109 137: POKE 110 14: POKE 111 187
< p > POKE 112 11: POKE 113 137: POKE 114 22
POKE 115 204 : POKE 116 12: POKE 117 203
CALL Absolut ( 100)
< p> B = PEEK (& HAAA )
H = PEEK (& HBBB ) + PEEK (& HBBC ) * 256
V = PEEK (& HCCC ) + PEEK (& HCCD ) * 256
< p> END SUB
3
Ring til din subrutine i hoveddelen af din kode for at bruge musen. Sådan viser eller skjuler markøren , skal du indtaste enten " Mouse 1" eller " Mouse 2". Enter " Mouse 3" før du gør noget med de variabler B , H og V. Værdien af B varierer afhængigt af tilstanden af museknapperne . Hvis B = 0 ingen knap er trykket , mens 1 betyder den venstre knap , 2 betyder højre og 3 betyder begge .