Game Maker er et udviklingsmiljø designet til at lade begyndere hurtigt at oprette deres egne simple spil . Selvom Game Maker kan bruges af dem, der ikke har nogen erfaring med programmering ved at trække og slippe action blokke , indeholder den også en kraftig udvikling sprog kaldet GML . Det indeholder alle funktioner i enhver moderne programmeringssprog , herunder muligheden for at bruge arrays af variabler. Brug af arrays i Game Maker er meget let , og kræver kun en linje eller to af kode til at gennemføre . Instruktioner
1
Start Game Maker og opsætte spillets miljø. Opret et nyt rum og et objekt , og placere en instans af objektet i rummet.
2
Tilføj "Opret" begivenhed for objektet og placere en " Kør et stykke kode " aktion i det . Indsæt følgende blok af kode i det vindue, der åbnes, når du dobbeltklikker på handling : Hej
{
character_info [ 0,0 ] = " Zed "
character_info [ 0,1] = 0;
character_info [ 0,2 ] = 36,
character_info [ 1,0 ] = " May" ,
character_info [1 , 1] = 4;
character_info [1,2 ] = 348 ;
character_info [2,0 ] = " Consuella "
character_info [2,1 ] = 4 ,
character_info [2,2 ] = 224 ;
}
ovenstående kode opretter et todimensionalt array, tre variable på tværs og tre variabler høj. Hver af disse ni lokaliteter er givet en anden værdi - . Nogle strenge og nogle heltal
3
Add a " Draw " begivenhed og placere en anden " Kør et stykke kode " aktion , dette tid inde i den. Indsæt følgende linjer i sin kodevinduet : Hej
{
for (i = 0; i < = 2; i + = 1)
{
for ( j = 0 j < = 2 ; udskriver hele indholdet af array til skærmen ved hjælp af to indlejrede " til løkker . " Den første løkke kører tre gange , og i løbet af hver iteration den indre løkke kører tre gange , således at alle ni værdier i arrayet er tegnet .
4
Kør dit spil for at se array på arbejdspladsen. Arrays kan bruges på denne måde at gemme alle former for data, uanset om scoringer, objekt positioner, poster i en opgørelse , eller endda linjer i et multiple -choice samtale med en karakter i spillet.