Unified Modeling Language ( UML ) er et visuelt sprog , der anvendes i objekt- orienteret software engineering. UML bruges til grafisk at beskrive struktur, interaktion og adfærd hos et software-system , forretningsprocesser og brugere af systemet. UML-diagrammer tjene som en model for software design, udvikling og vedligeholdelse. UML 2.0 omfatter 13 standard typer af diagrammer . Historie
UML blev udviklet af Grady Booch , Ivar Jacobson og James Rumbaugh ( kendt som " Three Amigos " ) ved Rational Software Corporation . De arbejdede sammen om at forene deres respektive objektorienterede modellering i en enkelt standardiseret modellering sprog. Resultatet af dette arbejde blev UML 1.1 , der blev vedtaget som en standard af Object Modeling Group i 1997.
Fordele
UML giver et fælles sprog for visuelt at designe og dokumenterer et software udviklingsprojekt. UML-diagrammer er ret intuitive og kan læses let ved softwareingeniører uden UML erfaring eller uddannelse . UML-diagrammer giver udviklere for hurtigt at gribe den ikke-lineære organisering og relationer af objekt-orienteret software. UML -standarder har få obligatoriske elementer , der giver udviklere mulighed for at bruge og tilpasse diagrammer til deres specifikke behov og metoder , og ikke spilde tid på aktiviteter , der ikke bidrager til det færdige produkt .
Structure Diagrams
struktur diagrammer fange den fysiske organisering af elementer af software system. Struktur diagrammer omfatter klasse , Object , Komponent , Komposit Struktur, pakke og Udplaceringsdiagrammer . Disse diagrammer bruges til model enkelte klasse detaljer og relationer, organisering af klasser i pakker og komponenter og indsættelse af komponenter på fysisk hardware .
Behavior Diagrams
Behavior diagrammer indfange de aktiviteter og funktionalitet af elementer i det samlede system. Behavior diagrammer beskrive samspillet mellem brugerne og softwarekomponenter , arbejde flow og staten af komponenter under forskellige omstændigheder . Behavior diagrammer omfatter Use Case , aktivitet og statsmaskine diagrammer . Brugstilfældediagrammer anvendes hyppigt til krav fange i de tidlige faser af software design .
Interaktion Diagrams
Interaction diagrammer er en delmængde af de mere generelle Behavior diagrammer . Interaktion diagrammer beskrive data og kontrol flow inden for et system på et detaljeret niveau . Interaktion diagrammer omfatter Sequence , Kommunikation, Timing og Interaktion Oversigtsdiagrammer .
UML værktøjer
Den enkleste UML værktøjer er en pen og en cocktail serviet . Designere kan nemt skitsere idéer UML diagrammer på papir , whiteboard eller andre steder , de kan kradse og skitse . UML -baseret computer -aided software engineering ( CASE ) værktøjer giver udviklere til automatisk at generere kode fra UML diagrammer . Disse værktøjer giver udviklere til at designe visuelt på et højt niveau, og overgang hurtigt kodning og implementering . Mange software værktøjer giver reverse -engineering -funktionalitet , forarbejdning eksisterende kode og automatisk generere UML-diagrammer . Reverse engineering UML fra kode er nyttige i at bevare og analysere eksisterende software og kan hjælpe nye udviklere kommer op i fart hurtigt på et projekt.