Dialogbokse anvendes i edb-applikationer at kommunikere oplysninger til brugerne , eller for at interagere med brugerne. Et typisk eksempel på en dialogboks er et pop- up vindue, der vises , når du klikker på en knap eller udføre en handling , mens du bruger et program. Disse har normalt en besked og et "OK" og "Cancel" knappen kan du klikke for at videregive dit samtykke, eller mangel på samme , tilbage til programmet . X- Windows- operativsystem ( X11) på UNIX understøtter dialogbokse i Perl via Tk rammer, som er en grafisk brugergrænseflade ( GUI) , der udvider funktionaliteten af programmeringssproget Perl , forenkle kodning af dialogbokse. Instruktioner
1
Start din Perl editor ansøgning. En simpel teksteditor vil være tilstrækkeligt , hvis du gemmer filen med et " . Pl " udvidelse , da dette vil indikere til systemet , at filen er et Perl -program.
2
Type Perl program header og lancere et nyt program , herunder " Tk :: DialogBox "-modulet ved at placere følgende linjer i toppen af filen : !
# /bin /perl -w
brug Tk ; brug Tk :: DialogBox ,
$ min vigtigste = MainWindow -> nyt,
3
Opret en enkel, hurtig " ja /nej " dialogboksen ved at skrive efter kode i editoren:
$ dialog = $ main -> DialogBox ( -title => " Type din titel Here ", -tasterne => [ "Ja", "Nej" ])
Dette vil give dig en dialogboks med to knapper , mærket en "Ja" , og den anden er mærket " Nej"
4
Tilføj en meddelelse til knappen at bruge en etiket ved at skrive følgende kode i editoren : Hej
$ dialog -> add ( " Skriv din etiket /besked her " -text => $ _ [0] ) -> pack ;
5
Vise dialogboksen ved at skrive følgende kode i editoren : Hej
$ button_clicked = $ dialog -> Vis ();
6 < p> Indtast eventuelle nødvendige kode for behandling, der skal finde sted , når brugeren klikker på "Ja" eller "Nej "-knappen : Hej
if ($ button_clicked eq "Ja" ) { kode, hvis "ja "valgmulighed er valgt } elsif ( $ button_clicked eq " Nej " ) { kode, hvis " Nej "valgmulighed er valgt } else { fejlhåndtering kode går her }