Edb-programmer kan være meget komplekse , og denne kompleksitet gør opspore bugs meget vanskelige . Heldigvis for programmører , der er specialiserede værktøjer , der hjælper analysere software adfærd og hjælpe med at opspore bugs. Disse værktøjer er kendt som debuggere . Programmeringssproget Python downloades pakke har en tekst editor med en indbygget debugger . Du skal lære at bruge denne debugger , så du kan spore oprindelsen af alle fejl du støder på. Hvad du har brug
Computer med Python 3.2 programmering installeret sprog (se Resource )
Python kildekode fil
Vis Flere Instruktioner
1
Åbn en kildekode fil bruger IDLE teksteditor , der kommer med Python download. Den IDLE teksteditor findes i Programmer ( eller Applications til Macintosh ) , i Python bibliotek. En tom kildekode åbnes filen i det IDLE teksteditor -vinduet.
2
Højreklik på en linje kildekoden i IDLE teksteditor. En kontekst -menuen vises. Vælg "Set Breakpoint ". Et breakpoint er en linje kode , der vil holde pause i udførelsen af programmet i debugging. Breakpoints bør placeres omkring mistænkelige områder af kode, der kan være kilde til fejl. Vide , hvor at placere breakpoints meget afhænger af kildekoden i spørgsmålet. For nu, placere bare et breakpoint overalt at få en fornemmelse for , hvordan debugger fungerer.
3
Højreklik på en linje kildekoden i IDLE teksteditor. En kontekst -menuen vises. Vælg "Set Breakpoint ". Et breakpoint er en linje kode , der vil holde pause i udførelsen af programmet i debugging. Breakpoints bør placeres omkring mistænkelige områder af kode, der kan være kilde til fejl. Vide , hvor at placere breakpoints afhænger i høj grad på kildekoden i spørgsmålet. For nu, placere bare et breakpoint overalt at få en fornemmelse for , hvordan debugger fungerer.
4
Tryk F5 for at udføre programmet. Dette vil medføre, at Python shell til at åbne op .
5.
Klik på ordet " Debug " fra rækken af ord i toppen af Python shell vinduet. En menu vil glide åbne. Vælg ' Debugger ' for at starte Python debugger .
6
Klik på IDLE teksteditor vindue og tryk F5 igen . Programmet vil nu køre i debug mode, og en lille debugger vises. Den debugger har standset programmet på den første linje kode . Hovedvinduet i debugger viser oplysninger om denne linje kode , såsom modulet den tilhører , navnet på den funktion , der indkapsler det, og den værdi, indehaves af variabler , der findes i den aktuelle blok af kode. Debugger vinduet har fem knapper , der genoptage programafviklingen i en række forskellige måder. Disse knapper er mærket Go , Step, Over, Out og Afslut .
7
Tryk 'OK' knappen for at udføre alle de kode indtil din første breakpoint . Dette er en god mulighed, når du kun er interesseret i de mistænkte områder af koden omkring dine breakpoints , og ønsker at springe frem til dem.
8
Tryk ' Step ' knappen for at udføre én linje kode på et tidspunkt . Dette er en meget værdifuld teknik til langsomt frem gennem et programs udførelse og ser som hvert udsagn bliver henrettet . Ved at overvåge de ændringer , som de opstår , har du en god chance for at vidne , hvad der præcist er årsag din bug . Ved at bruge den " Step 'knappen, når en funktion opkald er foretaget, vil debugger ' træde ind ' funktionen og debug det . Hvis du ønsker at forlade denne funktion , kan du trykke på 'Out ' knappen for at " træde ud " af det.
9
Tryk ' Over ' knappen for at gå gennem programmet som i ' Step, med én forskel . Når en funktion opkald er nået, vil debugger udføre funktionen opkald og ikke angive funktionens blok af kode . Den debugger genoptages debugging på linjen umiddelbart efter funktionskaldet .
10
Tryk ' Afslut ' for at afslutte debugging.