QBasic er en struktureret , tredje generations programmeringssprog , der understøtter en bred vifte af kommandoer , herunder variable kommandoer , matematiske kommandoer , input /output -kommandoer og if /then kommandoer. Disse udgør kun en del af de snesevis af tilgængelige kommandoer i QBasic , men de giver den grundlæggende fundament er nødvendige for at konstruere et program , uanset hvor kompleks . Variable kommandoer
variabler er opbevaring rum, lagre værdier . Der er to grundlæggende typer af variabler: numeriske og streng. Numeriske variabler butik numre, mens string variabler butik tekst. De fem tilgængelige numeriske variable typer omfatter INTEGER , LONG , enkelt og dobbelt . Heltal opbevarer ikke decimaltal mellem -32.768 og 32.767 , mens de lange butikker non- decimal værdier mellem -2.147.483.648 og 2147483647 . Enkelt og dobbelt er de samme som INTEGER og lange, henholdsvis , bortset fra at de støtter decimaltal . Definer en variabel ved at skrive [ DIM variabel som type ], hvor " variabel " refererer til variablen navn og "type " er STRING , INTEGER , LONG , enkelt eller dobbelt . Supplement STRING variabelnavne med en $ fx $ NameVariable , $ CityVariable .
Matematiske kommandoer
QBasic indeholder en række kommandoer til at gøre automatiske matematiske beregninger . For eksempel finder SQR funktionen kvadratroden af et tal . Hvis du skrev " PRINT sqr (4)" , for eksempel, ville skærmen output værdien 2 . Også inkluderet er trigonometriske kommandoer som COS , SIN og TAN og ABS kommando, som finder en række absolutte værdi. Glem ikke operatørkommandoer . I modsætning til traditionelle kommandoer , kan de være forbundet med andre numre at løse matematiske problemer . Operatoren + udfører Desuden - operatøren udfører subtraktion, den /operatøren udfører division og * operatør udfører multiplikation
Input og Output -kommandoer
Hent. data fra en bruger ved hjælp af INPUT kommandoen . Dens syntaks er [Input "Tekst" , variabel] , hvor " Text " henviser til det spørgsmål, du er udgør for brugeren, og variable repræsenterer den numeriske eller snor variabel, der gemmer brugerens svar. For eksempel, at bede en bruger om et ulige antal og gemme det i variablen Num skal du skrive INPUT "Indtast et ulige tal:" ; Antal. Du kan derefter sende denne værdi tilbage til brugeren via PRINT kommandoen ved at skrive PRINT Antal. Eller du kan udlæse et andet budskab : PRINT " Tak. "
Hvis og derefter Kommandoer
p Hvis og så strukturer tillader dig at styre dit program til at udføre et bestemt sæt af handlinger , da en betingelse er opfyldt . Syntaksen er [ IF ( betingelse) SÅ ( aktioner) END IF ] . For at kontrollere om den variable Num lig 5, for eksempel, kan du skrive følgende : Hej p Hvis Num = 5 THENPRINT "Dette er det rigtige nummer. " END IF
Et andet element i denne struktur er ELSE kommando . Du kunne indsætte den efter PRINT erklæring at lade brugeren vide, om han fik det forkerte nummer : Hej p Hvis Num = 5 THENPRINT "Dette er det rigtige nummer. " ELSE UDSKRIV "Dette er et forkert antal . "END IF