Klasser og objekter er to af de mest integrerede komponenter i objektorienteret programmering. Objektorienteret programmering står i kontrast til proceduremæssig programmering og er grundlaget for de fleste moderne programmeringssprog , såsom Visual Basic. En solid forståelse af klasser og objekter er nødvendigt for en vellykket programmere alle, men de mest basale edb-applikationer. Sequential og objekt programmering
Forud for objektorienteret programmering var ansøgninger sammensat en liste over instruktioner, der skal udføres af et program. Variable og funktioner var globale til hele programmet . Globale variabler og medlemmer var tilgængelige ved alle dele af programmet. Som et resultat, kan fejl i et program få vidtrækkende konsekvenser , der var vanskelige at løse. Objekter tillader programmører at segmentere deres kode og skabe variabler, der gælder for bestemte funktioner. Objekter også tillade store dele af kode, der skal genbruges i andre programmer.
Klasser
Klasser er definitioner af et objekt. Klasser fungere som en model for et objekt, der kan skabes i kode. Klasser indeholder metoder, egenskaber og variabler . For eksempel kan en bil klasse indeholde egenskaber farve, længde og modelnummer. Denne samme klasse kan indeholde metoder, såsom aktivering vinduesviskerne eller bevæger sig fremad. Klassen beskriver et objekt, og giver mulighed for data vedrørende objektet at være lokale til objektet .
Objects
Objects er et konkret eksempel på en klasse. Objekter instantieres under kode og givet et navn, der er specifikke for denne instans af klassen . Når instantieres , kan et objekt udføre enhver metode , der er indeholdt i den klasse , der definerer det . Objektet kan også have sine egenskaber ændret eller læses fra senere. En god analogi for klassen - objektet forhold er et kæledyr. En hund , for eksempel, har egenskaber som farve , temperament og størrelse . Dette er definitionen af en hund . Et objekt repræsenterer en bestemt instans af denne definition. For eksempel er Fido sort, legende og en fod høj. Denne specifikke hund kan udføre flere metoder, såsom at spise eller sove . Fido er en specifik instans af hunden klasse.
Instantiere et objekt
Efter en klasse er blevet oprettet , der definerer et objekt, kan en bestemt instans af objektet være oprettet. Dette er oftest udføres ved hjælp af nye søgeord. I Visual Basic dette er skrevet som følger : Hej
Dim myDog Som Hund = Ny Hund ();
Denne linje kode opretter et nyt objekt med navnet " myDog " baseret off Dog klasse. Efter det nye objekt indledes, kan det bruges til at udføre specifikke opgaver . Følgende kode giver et eksempel på at kalde Eat metode for myDog objekt : Hej
myDog.Eat ()