En lyd kompressor plug-in komprimerer volumen vifte af en lyd, at høje dele roligere og gøre den rolige del lyde højere . Den gratis, open -source Audacity audio editor indeholder en indbygget kompressor plug -in, som har fem knapper : Threshold , Noise Floor, Ratio , Attack og Decay . De optimale indstillinger for disse kontrolforanstaltninger vil naturligvis afhænge af selve lyden , men at forstå, hvordan at oprette Audacity kompressoren hjælper dig med at producere de bedst mulige resultater. Threshold
Threshold kontrol på Audacity kompressoren bestemmer lydstyrken under hvilken kompressoren aktiveres. For eksempel, " , -10dB ", hvis Threshold skyderen er indstillet til kompressoren aktiveres , når lyden volumen niveau går over -10 decibel. Jo længere til venstre du trækker denne skyder , jo lavere volumen , hvor kompressoren tændes. Sæt denne kontrol, så at kompressoren udjævner lydens volumen dynamik uden at gøre det til at lyde alt for flad. Start med den Threshold kontrol på " - 1dB ", så gradvist flytte den til venstre, indtil du opnår det ønskede niveau for komprimering.
Noise Floor
Audacity kompressor kan ikke fortælle forskellen mellem ønskede og uønskede dele af et stykke lyd: det behandler al lyd i filen ligeligt . Derfor, hvis du komprimerer en optagelse , der indeholder baggrundsstøj , det komprimerer støj samt signalet , hvilket gør det mere hørbar . For at afhjælpe dette , skal du bruge Noise Floorcontrol , hvilket reducerer mængden af lyde under et bestemt niveau , for at undgå at komprimere baggrunden indblanding. Start med at sætte " Noise Floor" skyderen helt til venstre, og derefter flytte det til højre, indtil kompressoren påvirker lyden , men ikke baggrundsstøj.
Ratio < br >
Ratio kontrollen bestemmer mængden af komprimering, virkningen gælder lyden. Jo højere ratio, jo mere komprimeret klingende lyd vil være. Brug et kompressionsforhold på 2:1 til let udglatte lyd i , for eksempel , den endelige mixning af en sang . Indstil forholdet til en mere dramatisk 4:1 eller højere for at producere den knuste klingende bas og stortrommer almindelige i elektronisk musik. Generelt lyder en høj andel indstilling bedst med en høj tærskel indstilling , og vice versa.
Attack And Decay
angrebet og Decay skydere bestemme, hvor hurtigt kompressoren aktiverer og deaktiverer . En kort Attack indstilling , for eksempel, får kompressoren til at aktivere umiddelbart efter lydens niveau rammer tærskel , mens en lang Decay indstilling gør kompressoren blive på selv efter de sunde dips under tærsklen . Hvis du bruger kompressoren til at skabe en pumpende , forvrænget effekt på et instrument , sæt disse kontroller meget lave indstillinger , for mere subtile kompression , som når du komprimerer en hel sang øge den tid indstillingerne for disse kontroller < . br >