En PLC er en programmerbar logisk styreenhed bruges til at styre maskinen ved hjælp af software også kendt som ladderlogik . Ladder logik er visuelle, i modsætning til den typiske computer program, der har en sekvens af kommandoer og sætninger , der udfører forskellige operationer. Denne visuel form gør programmering PLC'er ligetil og nem at følge , når man vænner sig til det, men manglen på kommandoer kan være forvirrende i starten. Input Devices
Input enheder bruges til at give oplysninger til programmet. Nogle eksempler kan nævnes nærhedskontakter , der vil sende et signal, når noget er inden for rækkevidde. Et andet eksempel er en temperaturmåler , der vil sende en værdi, der svarer til den faktiske temperatur , hvor måleren er placeret.
Uddataenheder
Outputenheder er de enheder, der udfører en funktion . Magnetventiler , der har brug for at tænde for at flytte pneumatiske enheder er et eksempel på en outputenhed. Motorer er et andet eksempel på en enhed, der måske skal aktiveres af programmet.
Process Information
Inden du begynder at programmet, vil det være nødvendigt at virkelig at forstå processen. Input og output -enheder vil skulle fastlægges. Et simpelt eksempel er, at en proces, der tager et stykke papir og placerer en mærkat på toppen af siden . Det er processen . Betjeningsenheden ville være en nærhed switch , der ville aktivere input, når toppen af siden bestået af kontakten og outputenheden ville være den magnetventil , der ville aktivere at sænke pneumatiske arm, der placerer mærkaten .
< Br >
Skriv Program
Når du først starte computeren og indlæse PLC programmeringssoftware , vil du bare se en lodret linje , magt jernbane, til venstre og til højre . Derfra kan input og output -enheder blive tilføjet.
Inputenheder vil være til venstre og output enheder vil være på den rigtige , når du tilføjer dem. I den medfølgende eksempel ville nærhedsafbryderen fremstå som en normalt åben relækontakt som dette: -