Folk i alle aldre spille videospil på en række forskellige platforme, herunder computere, spillekonsoller og smartphones. Disse spil er skabt af udviklere , der skriver kode , såsom C + + eller platform -specifikke scripts , for at skabe baggrunde , figurer og meget mere. Du kan oprette dit eget spil ved at installere de nødvendige værktøjer på computeren , efter at kodning eksempler og lære at skrive din egen kode. Som nybegynder , bør du starte med at oprette et simpelt spil, der omfatter én styrbar sprite der bevæger højre, venstre, op og ned. Instruktioner
før du skriver koden
1
Vælg et kodesprog egnet til den type spil, du ønsker at gøre . For eksempel, hvis du ønsker at lave et spil for en smartphone forskning kodning eksempler til operativsystemet smartphone anvendelser, og vælg et understøttet programmeringssprog.
2
Installer en programmeringsmiljø på din computer. Producenter af operativsystemer typisk give anbefalinger på deres developer sites .
3
Download og installere et software development kit (SDK) kompatible med gaming platform , du bruger. SDK'er er normalt tilgængelige fra producenten af operativsystemet spillet kører på . Web-programmører skal installere spil motorer er kompatible med HTML eller JavaScript.
4
Følg kodning tutorials fra producenten af SDK . Dette hjælper dig korrekt indstillet projekter, der indeholder alle de nødvendige filer og mapper , efterligne platform spillet kører på , korrekt syntaks , at skabe en brugergrænseflade og skabe og styre sprites .
Skabe et spil < br >
5
Opsæt et nyt projekt i din programmering miljø.
6
skrive kode, der importerer eller indeholder nogen filer , der er nødvendige for at køre dit spil. Disse filer kan indeholde kildekode biblioteker eller billeder. Hvis du er usikker på , hvilke filer der skal medtages , se på eksempelvis kode for et spil, der fungerer på en lignende måde til det spil, du er ved at oprette .
7
Oprette variabler , som lagrer data fra funktioner i spillet . De variabler , du bruger afhænger af det spil , du opretter , og kan omfatte variabler , der gemmer positioner , hastighed og brugerinput fra et tastatur eller joystick .
8
oprette et statisk baggrund for spillet . Du kan kode et mønster eller bruge en solid farve. Alternativt kan du indlæse et billede. Du har måske brug for at definere baggrunden størrelse og placering .
9
skrive kode, der accepterer input fra en bruger og gemmer det i en variabel. Nogle former for bruger-input omfatter tastetryk på et tastatur , hældning en smartphone og museklik.
10
Opret en sprite til gamer at kontrollere. Du kan definere sprite ved kodning dens farve, størrelse og form. Alternativt indlæse et billede til sprite .
11
Indstil startpositionen for sprite . Det er typisk defineret ved et sæt koordinater , der repræsenterer sprite holdning til X -aksen og Y -aksen.
12
skrive kode, der trækker sprite på skærmen i løbet af hver ramme gameplay. Denne kode skal være indeholdt i en løkke.
13
skrive kode, der ændrer sprite holdning baseret på input fra gamer. For eksempel kunne sprite bevæge sig fremad hver gang brugeren trykker på en bestemt knap . Dette kan gennemføres ved at tildele en værdi til den knap pressen, og så tilføjer, at værdien til X- aksen position sprite . Matematisk koden funktioner som dette : . Sprite holdning til X -aksen = sprite holdning til X -aksen + værdi tildelt knappen pressen
14
skrive kode, der forhindrer sprite i at bevæge sig væk fra skærmen , hvis det er nødvendigt . Det gøres typisk ved at bruge "hvis" og " ellers hvis " udsagn at definere, hvad der sker, hvis sprite når minimum eller maksimum X - og Y - koordinater på skærmen. For eksempel kan koden præcisere følgende : Hvis sprite når den maksimale X -koordinat på skærmen, sprite vender rundt og bevæger sig i den modsatte retning, ellers hvis sprite når den mindste X -koordinat på skærmen , sprite vender rundt og bevæger sig i den modsatte retning.
15
Test koden for fejl, hvis programmet giver denne funktion.
16
kompilere og køre koden for at spille spillet .