Mange stilarter computerspil fokuserer på militære temaer , uanset om de fra det strategiske niveau i en generalsekretær til det taktiske niveau i en soldat, eller diverse roller i mellem. Uanset om det skyldes den konkurrencemæssige karakter af simuleret kamp uden konsekvens , eller på grund af fantasy opfyldelse , har disse spil er blevet meget populære blandt gamere over hele verden , med spil som "Halo " og " StarCraft " blive top sælgere . First-person shooter
FPS spil understrege kamp fra et personligt perspektiv , sætte afspilleren i en soldats sko med kanoner , ammunition og masser af fjender at skyde på. Mens genren har set variationer i omgivelser , fra middelalderen og fantasy til futuristisk , er der et gennemgående tema på en spiller, undertiden ledsaget af computerstyrede holdkammerater mod flere fjender . Første persons skydespil ikke udelukkende militært tema , selv om militære temaer , våben og historier har overvejende disse spil. " Wolfenstein ", de " Doom "-serien, " GoldenEye 007 ", "Halo "-serien og " Call of Duty "-serien er nogle af de mest berømte eksempler på militær tema first- person shooters .
Real- Time Strategy
RTS spil generelt sat spilleren i kontrol over en strategisk grand chef, tilsyn med en slagmark , hvor spilleren kommandoer enheder individuelt eller i grupper . Gameplay mål spænder fra total eliminering af modstandernes styrkens enheder til at fjerne deres infrastruktur , på at indsamle ressourcer. Indstillinger for denne genre spænder fra middelalder til fantasi og gennem forskellige stadier af historiske perioder for krigsførelse til futuristisk , science fiction krigsførelse. Populære titler kan nævnes " Command and Conquer "-serien, de " Warcraft "-serien af RTS spil, de " Total War " franchisen og " StarCraft ". I nogle områder af verden , såsom Sydkorea, " StarCraft " er blevet så populært et spil , har det nået den nye status som et nationalt sportsbegivenhed.
Grand Strategy < br >
Med rødder er baseret i bordplade spil, er den store strategi genre af computerspil defineret af gameplay ligner i design til real- time strategi , men ofte langt større i omfang . Når som realtid strategiske spil overvåge individuelle slagmarker , grand strategispil sat spilleren i kontrol af hele hære , eller ofte hele fraktioner eller imperier . Militær play opstår på kampagnen niveau , og kan endda tillade spilleren kontrol over aspekter af det militær- industrielle kompleks , såsom produktion, logistik , eller endda civile samfundsmæssige aspekter som ressource indsamling og faktorer i forbindelse med befolkningens lykke. Bemærkelsesværdige spil i denne genre kan nævnes " Civilization "-serien og " Hearts of Iron "-serien .
Combat Flysimulatorer
Combat flyvning sims spænder fra realistiske simulatorer af fast -world fly til mere arcade - stil spil med fokus på historien og spillet i løbet af realisme. Titler såsom " IL-2 Sturmovik "-serien , der forestiller russisk luftkampe langs Østfronten af Anden Verdenskrig , eller " Jane Combat Simulation "-serien formål at realistisk skildre en række af militærfly præcist . Der er også løsere udgaver af genren , der spiller i en mere arcade -lignende måde , såsom "X -wing " og " TIE Fighter " serie af spil, der foregår inden for Star Wars-universet , eller " FreeSpace "-serien, der er fastsat i en rumbaserede science fiction fremtid. Blandt hver af disse spil og sub- genrer er et fokus på militære temaer , målsætninger og luftkampe .