Mange af de tidligste computerspil afhængige tekst -baserede grænseflader til deres gameplay. Nogle af disse spil er blevet klassikere , og folk i dag stadig spille og skrive nye tekst-baserede spil. Origins
En af de første tekstbaserede spil var Hamurabi ( udgivet i 1978) , hvor spilleren styrer økonomien i et babylonisk rige. Spil meste består i at indtaste tal vedrørende mængder af jord og korn i et forsøg på at udvikle en stabil økonomi .
Interactive Fiction Games
talknusning spil som Hamurabi udviklede sig til interaktiv fiktion , også kendt som " vælg dit eget eventyr , " spil eksemplificeret ved spil som Zork (udgivet 1980). Spillere er præsenteret med en beskrivelse af deres miljø og skriv kommandoerne (såsom " go nord " ) som svar .
Rogue -lignende spil
En anden type tekst -baseret spil er inspireret af Rogue ( udgivet i 1984). I Rogue er alfanumeriske tegn bruges til at tegne et kort over legeområdet , at skabe en pseudo- grafisk brugerflade .
MUD
næste udvikling i tekst -baserede spil blev MUDs ( multi -user dungeons ) udviklede i slutningen af 1980'erne . Mudder ligner interaktive fiktion spil, medmindre de omfatter flere spillere samtidigt forbundet via internettet eller et lokalt netværk (mens interaktiv fiktion spil er single player) .
Tekstbaserede spil i dag
< br >
tekst -baserede spil det meste er blevet erstattet af grafiske grænseflade spil ( starter omkring 1990) , mange ældre spil er stadig tilgængelige , og der er online fællesskaber for folk interesseret eller involveret i at skrive nye. 1893 : En verdensudstilling Mystery ( udgivet 2002), og Slouching Mod Bedlam (udgivet 2003) er eksempler på nyere tekst -baserede spil
.