Checkers er et af de ældste brætspil , man kender , men det betyder ikke gøre det mindre sjovt. Oprettelse af en dam spil i Flash er et (relativt) hurtig måde at tilføje nogle interaktiv sjov til en desktop applikation eller et website . Denne tutorial forudsætter, at du har en avanceret kendskab til ActionScript 2 eller 3 programmer, herunder en forståelse af funktioner , variabler, arrays og matematiske funktioner. Selve koden vil ikke blive lagt ud , snarere du vil blive givet en checkliste over alle de trin, du bliver nødt til at programmet for at gøre spillet arbejde. Ting du skal
Adobe Flash CS2 , CS3 eller CS4
Advanced object-oriented/ActionScript kendskab til programmering
Vis Flere Instruktioner
Opret Graphics
1 < p> baggrunden for et brikker spil er ikke-interaktiv , så du kan bare trække det ud på et lag af sorte og røde ternede firkanter. Lås laget ned, når du er færdig med at tegne det.
2
Tegn brikker brikker selv. Disse kan være så enkel eller kompliceret som du ønsker dem, men de bliver nødt til at være en navngiven symbol, som du eksporterer til ActionScript i bibliotekets muligheder.
3
Tegn " kinged " brikker grafik så godt, og give dem et navn, du eksporterer til ActionScript i biblioteket.
4
Opret en lydeffekter , som du gerne vil bruge ( eksempler kunne være en lyd til hvert glidestykke tværs af bord eller et spring lyd eller en " ta da ! " lyd , når en brik er kinged ) . Importere disse lyde ind Flash hjælp af menuen Filer og eksportere dem til ActionScript så godt.
Programtrin
5 p første finde ud af den præcise x, y-koordinater på board for alle juridiske kvadrat, et stykke kan indtage i spillet . Opret et array i ActionScript til at holde hver af disse koordinater.
6
oprette en funktion til at starte spillet (som vil placere de sorte og røde stykker i visse steder på brættet ifølge array) . Denne funktion skal være bundet til en knap synlig på scenen , der siger " New Game ".
7
Opret "på pressen " begivenhed, der vil tillade dig at klikke på en brik og trække det. Du vil også ønsker at skabe en "on release" begivenhed, der vil droppe brik når det er blevet flyttet.
8.
Opret holdene. Du kan bruge variabler til at sætte dine hold i grupper og tjek , når du flytter (se nedenfor) om, hvorvidt et stykke er " redTeam " eller " blackTeam " før noget andet at afgøre, hvad der vil ske før og efter et træk er foretaget.
9
Opret reglerne ( funktion) , der bestemmer lovligheden af en flytning. Husk på disse regler , som hvis (aktuel position) er x , så lovlige træk vil være y og z , men hvis y er besat af et andet stykke , så tjek for at stykke troskab , hvis ven så ingen bevægelse er tilladt i den retning , hvis fjende , så tjek for lovlig åben plads ud det, hvis rummet er åbent og derefter give mulighed for en " jump" -funktionen.
Fortsæt skrive kode Segmenter
10
Skriv funktionen for hvad der sker, når en brik er sprunget . Afspille en lyd , skal du fjerne sprang stykke fra spillet og tildele nye x, y-koordinater i array til hoppe brik .
11
Opret den funktion, der sker, hvis en fjende brik får hele vejen over hele linjen til at besætte bestemte x , y positioner i dit array (de får " kinged "). Dette vil være en simpel kontrol , der sker efter hver tur til at se, om et almindeligt stykke (rød eller sort) indtager bestemte koordinater i det array. Hvis de så får afspille en lyd , og erstatte det stykke med en af de kinged stykker direkte fra dit bibliotek.
12
Opret regler, der bestemmer , hvordan en kinged brik kan bevæge sig . Dette vil i høj grad om, hvorvidt du ønsker at anvende sådanne regler som "flyvende konger " i dit spil. Tildel disse regler til de kinged stykker .
13
Opret if /then funktion, der vil styre rækkefølge /løb af spillet. Hvis ( den er rød Team tur ), så (black Team kan gøre noget ), og hvis (rød Team har lavet et træk ), så (tjek for at se om røde Team var bare kinged ) , hvis ( kinged = true dengang) , er det stadig red Team tur , hvis ( kinged = false dengang) er det nu sort Team tur.
14
Opret din slutspil /vindende scenarier. Dette kan gøres ganske enkelt ved at tildele en onEnterFrame funktion, der konstant kontrol af antallet af brikker på brættet , og hvis den ene side brikker = 0 derefter køre Game Over funktionen ændre score ( hvis du holder det) , deaktivere alle andre funktioner og vise Game Over /Victory budskab.