Alle moderne computer har et lydkort eller anden enhed, der giver dig mulighed for at høre lyden på dit system . Men lydkort ikke altid var allestedsnærværende . I slutningen af 1980'erne , var et lydkort en valgfri add-on, sæt dig tilbage hundredvis af dollars . Lavere priser og støtte fra spilfirmaer hjalp gøre lydkort de væsentlige komponenter , som de er i dag . Musik Synthesizere
Mange af de tidligste computer lydenheder , såsom AdLib , Creative spil Blaster og Roland MT -32 , var ude af stand til at afspille digitale lydeksempler , fordi de ikke har chips til at producere syntetiseret lyd. De udvidede lyden evne IBM PC , som på det tidspunkt kun kunne producere simple bip. Men de fleste moderne edb-applikationer , der producerer lyd kræver et lydkort med evnen til at afspille digitale prøver. Dagens computere ville være helt lydløs , når man spiller musik-eller videofiler med en af disse tidlige lyd installerede kort .
Spil Company Support
I slutningen af 1980'erne , den MP3-musik format ikke eksisterer, og cd-rom'er endnu ikke havde bragt digital video til masserne. Medmindre du komponeret musik, der var lidt grund til at investere de nødvendige penge til at købe et lydkort . Det begyndte at ændre sig med udgivelsen af computerspillet "Kongens Quest IV: Farerne ved Rosella " i 1988. Spillets udgiver, Sierra On- Line, hyrede komponist William Goldstein til at skrive en musik score for spillet, som støttede AdLib og Roland MT- 32 lydenheder . Sierra fremmet enheder ved forsendelse kassettebånd til kunder, som indeholder optagelser taget fra "Kongens Quest IV " og andre kommende spil . Sierras slagkraft som en af de mest populære spiludviklere hjalp med at give lydkort fodfæste i branchen og andre spiludviklere begyndte at tilføje lydkort støtte til deres spil så godt .
Sound Blaster < br >
Creative udgivet et lydkort i 1988 kaldte spillet Blaster til at konkurrere med den populære AdLib lydkort. The Game Blaster lykkedes , det kunne kun producere én type musik tone - en firkantet bølge - mens AdLib brugte en musik synthesizer chip designet af Yamaha kaldte OPL2 . Fordi OPL2 var ikke AdLib proprietære design , var der intet til at stoppe andre lydkort producenter fra at bruge den samme chip. Creatives næste kort var Sound Blaster - det omfattede samme OPL2 synthesizer og tilføjet muligheden for at optage og afspille digitale lydeksempler . Sound Blaster gik på at blive de facto standard for lyden på computeren. Som i 2011 , kan du stadig købe lydenheder bærer Sound Blaster navn.
Integrerede Sound
Computer bundkort med sunde chips begyndte at dukke op i slutningen af 1990'erne. Denne teknologi, kendt som integreret lyd, muliggjorde en bundkort til at producere lyd ved hjælp af computerens Central Processing Unit til at udføre de beregninger , der normalt ville kræve et add-on kort. Integreret lyd sænker prisen på en computer ved at eliminere behovet for en dedikeret lydkort . At konkurrere på dette område, har lydkort producenter tilføjet avancerede funktioner til deres produkter, herunder højere lydkvalitet og miljøeffekter for spil .