Den klient-server model danner grundlag for mange computing applikationer tilgås af millioner af brugere på daglig basis. Web -og e-mail- programmer bruger client- server-arkitektur , så uden denne model , ville livet for mange mennesker være meget forskellige . Klient - server-applikationer involverer typisk brugerens computer - kunden - anmoder om oplysninger fra serveren , og serveren svarer med de ønskede oplysninger. Netværk
Networks involverer to eller flere computere , eller computerenheder , forbundet med hinanden på en måde, der giver dem mulighed for at udveksle data. Maskiner på et netværk lette kommunikationen og udveksling af data ved at sende og modtage beskeder. Der er forskellige måder at levere applikationer ved hjælp af computere på et netværk , hvoraf kun én er den klient-server -model. Blandt de vigtigste alternative arrangementer er den peer -to- peer-model , hvor hver af de involverede computere har en lige andel af de ansvarsområder , der er involveret i at betjene og anmodning data.
Nodes
< br >
Hver computer eller enhed på et netværk er beskrevet som en node. I en klient-server -system , er både klient og server maskiner noder på netværket . Servernoden er ansvarlig for opbevaring og give adgang til data i en klient - server-program , mens kunden er ansvarlig for at gøre brugernes anmodninger om tjenester, der anvender disse data. Dataene for en klient - server-program - for eksempel på nettet - kan omfatte tekst og medieobjekter såsom billeder , lyd og video. Flere klienter kan gøre samtidige anmodninger om ydelser fra en enkelt server.
Client Applications
klientprogrammer omfatter web browser programmer som Internet Explorer , Firefox og Chrome . E-mail- klienter som Microsoft Outlook og Mozilla Thunderbird er også udbredte klient applikationer. Begge disse er Internet-applikationer , hvor kunden enten webbrowseren eller e-mail -program , håndterer brugeren adgang til information , der er gemt på en server. Når brugeren interagerer med brugergrænsefladen for en sådan ansøgning , klienten programmet fortolker dette samspil og sender anmodninger sender til serveren, derefter behandle resultaterne modtaget før præsentere dem for brugeren .
Server Applikationer
Server applikationer administrere programdata og behandle anmodninger fra klienter adgang til og interagere med disse data. Webservere , mailservere og databaseservere er blandt de mere almindeligt anvendte programmer. Når en klient sender en anmodning besked til en server -program , den fortolker anmodning forespørgsler data og reagerer på kunden , som oftest med de ønskede data. For et websted, kan dette omfatte data fra en database sammen med HTML og medieindhold gemt på serveren , der er struktureret som websider . For en e-mail program , kan dette omfatte e-mail indhold og tilhørende information.
Messages
beskeder sendt og modtaget inden for en klient - server-program er grundlaget for kommunikationsmetoder disse applikationer giver . Klienter og servere på et netværk Send forespørgsel og svar beskeder til hinanden for at levere brugeradgang til programdata . For eksempel, når en bruger forsøger at se en webside i browseren browseren sender en anmodning meddelelse til serveren . Serveren ansøgning sender derefter en svarmeddelelse til gengæld. Svarmeddelelsen kan indeholde indholdet af den ønskede side , sammenholdt med oplysninger, der beskriver det på en måde browseren program kan fortolke.