I de tidlige dage af internettet , vil brugerne surfe på nettet over langsomme , dial -up telefonforbindelser. Nu er takket være meget hurtigere bredbånd kabel -og DSL-forbindelser , en avanceret teknologi kendt som " Voice over Internet Protocol" eller VoIP giver brugerne mulighed for at få real- time samtaler over internettet. Ulempen ved VoIP er, at det kræver en betydelig mængde båndbredde til at levere klar lyd og video. Netværk Krav
Det centrale spørgsmål , når man bygger et VoIP-netværk er fremspringende hvor meget båndbredde vil være påkrævet. To primære variable bestemme en netværks båndbredde krav: det forventede antal opkald, og det codec eller kodning protokol, der bruges . CODECs varierer efter kvalitet , robusthed og data komprimering. Netværk kan skifte til en anden CODEC , hvis det er nødvendigt , men båndbredde behov bør beregnes på grundlag af hver enkelt CODEC , der kan anvendes . Båndbredde fremskrivninger skal være tilstrækkelige til at håndtere det maksimale antal af forventede opkald for at undgå forringet lydkvalitet, faldt opkald og andre problemer.
Packet Overhead
Når VoIP-trafik efterlader et netværk, det rejser over internettet og en båndbredde - relateret problem kendt som " packet hovedet " opstår. Data sendes over internettet som pakker og i tilfælde af VoIP , skal mindst 50 pakker per sekund sendes til at holde en åben kanal . Dette problem forværres , fordi mange bredbåndsforbindelser har upload hastigheder, der er betydeligt lavere end deres download hastigheder .
Voice Activity
Under en samtale , kun én person taler på et tidspunkt som regel, så hvis lyddata konstant bliver sendt fra begge parter , er cirka halvdelen af denne båndbredde spildt. Voice Activity Detection forhindrer dette spildt båndbredde ved at suspendere udgående lyddata efter støjniveauet falder til en vis mængde tid på hver ende af samtalen . Hvis den gennemføres korrekt , bør denne teknik ikke være mærkbar for nogen af parterne .
Tegn på Trouble
VoIP skik, utilstrækkelig båndbredde kan manifestere på forskellige måder. Opkald kan blive droppet , kan lyd eller video kvalitet blive fattig eller strømmen kan fryse , svarende til hvad der sker, når en computer låser op . Med VoIP , fryser samtalen og ingen af parterne kan høre hinanden eller blive hørt. Pakker kan også komme i den forkerte rækkefølge , et problem, kendt som " jitter ", som skaber en rodet lyd eller billede.
VoIP in Space
Brugen af VoIP til at kommunikere med astronauterne skaber et væld af nye emner. Lange ventetid eller forsinkelser er forårsaget af den enorme afstand, lydsignalet skal rejse . Mange flere pakker tabt under transmission fra rummet end under en normal VoIP samtale og komplicerede problemstillinger , der involverer transmission bane skal behandles . Strategier til at udnytte båndbredden mere effektivt bliver udviklet til at løse disse problemer.