The C + + programmeringssprog er et objekt -orienteret sprog, der primært beskæftiger sig med samspillet mellem objekter. Objekter er instanser af klasser, som er blueprints , der definerer den karakteristiske adfærd og statslige data for objekterne . Klasser er typisk designet til at opfylde ét formål, såsom til detaljer alle funktionerne i en kundes konto . At designe en sådan klasse , skal du beslutte, hvad kritiske funktioner er nødvendige for at gøre op i klassen . Du skal bestemme klasses funktioner og data. Ting du skal
C + + Integrated Development Environment (IDE ), såsom Eclipse CDT
C + + Compiler , sådan en GCC
Vis Flere Instruktioner
1
Beslut hvad konto klasse skal udrette . For eksempel kan en konto klasse hold på navnet på en klient, et kontonummer og en konto balance. Klassen skal også give nogle midler til at få adgang til disse data for at opdatere dem eller printe dem ud. Disse oplysninger er nok til at skabe en grundlæggende konto klasse.
2
Indlæs C + + IDE ved at klikke på programmets ikon . Når den åbner , skal du vælge "File /New /Project" og vælg " C + + projekt" at oprette en ny C + + projekt. En tom kildekode fil vises i teksteditoren del af IDE
3
Skriv følgende klassen erklæring øverst kildekoden fil: .
Class -konto
{}
4
Vær opmærksom på de krøllede parenteser , der følger umiddelbart efter klassen erklæring. Dette kaldes en kodeblok . Alle af kildekoden for denne klasse vil passe inde i denne kode blok. Der vil være flere kodelinjer , så du måtte ønske at bryde op de krøllede parenteser , så de hver sidder på deres egne linjer , og indrykke indeholder kode for at forbedre læsbarheden. Disse emner er af stil og er op til dig at beslutte.
5.
Skriv en privat klasse data erklæring. Dette er data, som kun kan tilgås fra inden for klassen . Som hovedregel bør alle data blive erklæret private. Grænsefladerne , der tillader andre objekter til at manipulere data offentliggøres. Dette bestemmer , at kun denne klasse direkte kan ændre sine egne data. Andre genstande kan anmode om at foretage ændringer gennem de offentlige interfaces , men den nøjagtige måde, hvorpå dette gøres er bestemt af denne klasse . At erklære følgende tre data som private gruppemedlemmer , skriver følgende : Hej
privat : Hej
string kontonavn ,
int kontonummer ,
int accountBalance ;
6
Skriv den offentlige grænseflade erklæringer. Disse er de metoder, hvorved andre genstande kan interagere med denne klasse og dens data . En god trio af metoder er " getAccountName ", " getAccountNumber " og " getAccountBalance ". Disse metoder giver andre genstande læseadgang til klassen data. Skriv følgende offentlige grænseflade erklæringer:
offentlig : Hej
string getAccountName () {return this.accountName ;}
int getAccoutNumber () { tilbagevenden this.accountNumber ;} < br >
int getAcccountBalance () {return this.accountBalance ;}
7
Skriv en konstruktør , der sætter alle i klassen data. En konstruktør er en offentlig metode, der gør det muligt for en klient at oprette en instans af denne klasse, og gøre det til et objekt. Skriv følgende under de offentlige grænseflade erklæringer : Hej
konto ( string kontonavn , int kontonummer , int accountBalance )
{ this.accountName = kontonavn , this.accountNumber = kontonummer , this.accountBalance = accountBalance ;}
8
Klik på knappen "Gem" for at gemme kildekoden. Du har nu en bare-bone klasse, der repræsenterer en konto. Du kan instantiere objekter af denne klasse ved at udstede følgende erklæring : Hej
konto NewAccount = new konto ( " John Doe " , 12345, 1000)