modsætning til de fleste programmer kan programmeringssprog hjælpe dig med at låse den fulde effekt af din computer ved at tillade dig at udføre skræddersyede opgaver. Visning af en retvinklet trekant af tal er et perfekt eksempel for begyndere, da det bruger mange vigtige begreber som loops, konstanter og variabler , betingelser, osv. retvinklet trekant af numre program giver også mulighed for bruger -specifikke modifikationer , så du kan ændre din kode for at tilføje eller fjerne funktioner. Ting du har brug
C compiler ( enhver version , anbefales : Visual C + + Express)
Vis Flere Instruktioner
skrive den algoritme
1
Visualiser ønskede output. Displayet til en retvinklet trekant tal ser sådan ud : Hej
1
1 2
1 2 3 fotos
1 2 3 4 [ og så videre ]
2
Identificer din brugerinput ( hvis nogen). I dette tilfælde vælger brugeren antallet af linjer i trekanten , så vi er nødt til at anmode om antallet af linjer fra brugeren.
3
Kontroller om antallet af linier er passende for output . Et minimum og maksimum antal linier er påkrævet , ellers kan der opstå fejl. For eksempel kunne brugeren input være -1 , men vi kan ikke tegne en trekant med -1 linjer . I dette eksempel vil vi sætte 2 som mindste antal linjer og 20 som maksimalt antal linjer.
4
Kig efter gentagelser og design loops baseret på dem. I dette projekt er der to sløjfer : én , der trækker alle linjer fra linje 1 til den sidste linje , og en anden , der trækker de elementer på hver linie og nulstiller hver gang en ny linje begynder at blive trukket . Dette element loop er indlejret i den linje løkken.
5.
Sæt alle dine algoritme trin sammen. Det ser sådan her : Hej
1. . Spørg for bruger input
2. . Check for grænser ( minimum og maksimum)
3. . Tegn linjer loop
4. . Tegn elementer på hver linje løkke ( indlejret i draw linjer loop )
5. . End program
Fra Algoritme til Code
6
Opsæt din hovedprogrammet. Da vi beder brugeren om input , skal du bruge iostream biblioteket
De første linjer kode er : Hej
# include
using namespace std ; < . br >
int main () {
7
Erklær variable og konstanter . Vi har brug for en variabel og to konstanter : én for bruger input (kaldet "linjer " ) og en konstant for den mindste grænse ( min_lines ) og maksimal bundet ( max_lines ) . Alle disse skal være heltal . Koden :
int linjer;
const int min_lines = 2;
const int max_lines = 20;
8
Spørg din bruger for antallet af linjer . Opbevar brugerinput i linjerne variable : Hej
cout << " Indtast antallet af linjer :"
cin >> linjer ,
cout < ; < endl << endl;
9
Påfør checken til at kontrollere , at brugeren input er inden for visse grænser . Hvis det er udenfor grænserne , rette det ved at sætte den til nærmeste bundne værdi. Koden er som følger : Hej
if ( linjer < min_lines )
{ linjer = min_lines ,
domstol << ". Alt for få linjer ændret til" < , < min_lines , << "linier" << endl << endl; }
else if ( linjer > max_lines )
{ linjer = max_lines ; < br >
cout << " for mange linjer ændret til. " << max_lines , << "linier" << endl << endl; }
10
Start loop , der trækker linjerne. Da vi ved, at antallet af linjer vil ikke ændre sig efter brugerens input , kan vi bruge en for-løkke . Lad løkken åben for reden løkken , der trækker hvert nummer på linjen. Her er koden : Hej
for (int count1 = 1; count1 == linjer ; count1 + +)
{
11
Insert vores anden indlejret løkke til at tegne elementer på hver linje . Indtast koden : Hej
for ( count2 = 0; count2 == count1 , count2 + +)
{ cout << ( count2 +1) << " ";} < br >
12
Luk vores linje loop . Hver gang vi er færdig med at vise en linje, bestille computer til at sende vores markøren til den næste linje. Også tilføje et mellemrum efter vores trekant er fuldt vist. Dette er koden : Hej
cout << endl;
}
cout << endl;
13
afslutte vores program ved at returnere en værdi til vores vigtigste funktion
return ( 0 ) .
}
14
Type fuldstændig koden, og dit program er klar < . br >
Her er den komplette kode : Hej
# include
using namespace std ;
int main () {
int linjer;
const int min_lines = 2;
const int max_lines = 20;
cout << " Indtast antallet af linjer :";
cin >> linjer;
cout << endl << endl;
p Hvis ( linjer < min_lines )
{ linjer = min_lines ;
domstol << "For få linjer ændret til. " << min_lines , << " linjer " << endl << endl; }
< p> else if ( linjer > max_lines )
{ linjer = max_lines ,
domstol << ". Alt for mange linjer ændret til" << max_lines , << "linier" << endl << endl; }
for (int count1 = 1; count1 == linjer; count1 + +)
{
for ( count2 = 0; count2 == count1 ; count2 + +)
{ cout << ( count2 +1) << " ";}
cout << endl; < br >
}
cout << endl;
return ( 0) ;
}
< br >