Mange computer sprog deler fælles opgaver såsom iteration gennem loops, forgrening baseret på hvis-så - ellers logik og udfører beregninger. Du kan bruge disse og andre operationer for at konstruere et pseudokode program , der ikke kører på en computer , men i stedet kører i dit sind, som du gennemgå det på papir. Ved brainstorming en proces , identificere højt niveau processer og skrive dem ned logisk , kan du bruge , hvad du kommer op med at skabe kvalitet software , ved hjælp af reelle programmeringssprog. Instruktioner
1
Tænk over, hvad det tager at gøre en lommeregner arbejde på et højt niveau og nedskrive disse high- opgaver på et ark papir. De kan se ud som vist nedenfor : Hej
inputData = Read_Input ( ) result = Perform_Calculations ( inputData ) Display_Results ( resultat)
Det er de handlinger, der opstår, når du indtaster numre i en lommeregner , trykke på en funktionstasten og se resultaterne . Den første sætning kalder en metode, der læser input fra en bruger. Denne metode returnerer resultater, der går ind i Input_Data variabel. Den næste sætning passerer disse data til en funktion ved navn Perform_Calculations . Perform_Calculations beregner et resultat, og returnerer det til denne kode, som gemmer det i resultatet variabel. Den endelige opgørelse passerer dette resultat til en funktion , der viser det.
2
Tegn en stor kasse omkring disse udsagn. Denne boks repræsenterer programmets vigtigste modul. Tegn en anden stor kasse på papiret og skrive " Read_Input ()" på toppen af det. Denne boks repræsenterer funktionen som læser input er nødvendig for at udføre beregninger . Indtast udsagn i boksen , som du mener skal ske for at hente oplysninger fra en bruger. Disse udsagn kan ligne dem nedenfor : Hej
Print "Enter First Number" foersteTal = Read_InputPrint "Enter Second Number" secondNumber = Read_InputPrint " Indtast Operator " Udskriv " Indtast Operator " operatør = Read_InputReturn foersteTal , secondNumber , operatør
foersteTal , secondNumber og operatør variabler vil indeholde de værdier, en bruger indtaster via nogle metode. Den endelige opgørelse returnerer variable til at kalde modulet.
3
Tegn en anden boks på papiret og skrive " Perform_Calculations ( foersteTal , secondNumber , operatør) på toppen af det. Tilføj udsagn til denne boks nødvendig for at udføre beregninger ved hjælp af de to tal og operatør sendes til funktionen . Disse udsagn kan ligne følgende udsagn : Hej
hvis operatør = "+ " resultat = foersteTal + secondNumber
andet, hvis operatør = " - " resultat = foersteTal - secondNumber < br >
andet, hvis operatør = " * " resultat = foersteTal * secondNumber
andet, hvis operatør = "/" resultat = foersteTal /secondNumber
tilbagevenden resultat
Denne kode bruger en if-sætning til at bestemme sætningen til at udføre baseret på operatørens værdi. Efter en af de erklæringer beregner resultatet , den sidste opgørelse passerer resultatet tilbage til den kaldende modul.
4
Tegn en endelig boks på papir og skrive " Display_Result ( resultat) " ved toppen af kassen . Nedskriv de erklæringer , der er nødvendige for at præsentere resultatet til en bruger , som denne : Hej
Print resultat
Gennemgå pseudokode og følger den logik begynder ved den første sætning i hovedmodulet . Kig efter logiske fejl i koden som du gå gennem den. Identificere dem, hvis de findes, og rette dine pseudokode , hvis nødvendigt.