? Objektorienteret programmering sprog får deres navne fra deres evne til at skabe klasser, eller skabeloner , til at modellere komplekse datastrukturer. I stedet for at optage en af disse datastrukturer , en programmør blot instantierer anden instans af klassen han skabte , kaldes en "objekt " eller instans. Klasser , hvis data kan ændres kaldes foranderlig , mens klasser , hvis data kan ikke ændres efter den er erklæret kaldes en uforanderlig klasse. Klasse Constructors
En vigtig ingrediens i en klasse kaldes dens " konstruktør ". Dette er en funktion , at programmeringssprog opkald, når det skaber et nyt objekt fra denne klasse. Programmører bruge denne funktion til at indstille de oprindelige værdier for variabler for den forekomst af klassen. Disse er enten værdier, som programmøren definerer sig selv i konstruktøren selv, eller er værdier, programmøren passerer som parametre. Hvis værdierne specifikt er defineret i konstruktøren , så disse værdier er de samme for hver instans af klassen . Men hvis værdierne er gået ind som parameter argumenter , så de værdier adskiller sig fra eksempelvis til instans.
Public og Beskyttet
En funktion af klasser er deres evne til indkapsle data : variable inden for en bestemt objekt tilhører dette objekt. Disse variabler har forskellige niveauer af sikkerhed , der definerer , hvordan programmøren modificerer dem. Klasse variabler programmøren erklærer som " offentligheden" er tilgængelige med de vigtigste program ved blot at referere til variable . På denne måde , direkte hovedprogrammet læser eller ændrer disse variabler . Hvis variable er klassificeret som "beskyttede ", så de kun ændres ved at kalde funktioner i klassen selv , kaldet metoder at programmøren skriver at returnere variable værdier eller ændre dem .
Bevægelig og Immutable
en programmør definerer om hans klasse vil være foranderlig eller uforanderlig ved at skrive hans klasse til enten tillade programmøren at ændre sine variabler når han initialiserer et objekt eller ej. Hvis programmøren definerer klassen variabler som "beskyttet ", og skriver ikke nogen klasse metoder til at ændre variabler , så klassen er uforanderlig , fordi der er ingen måde at ændre sine variabler efter det er instantieres . Foranderlig klasser er dem, hvor de variable er enten offentligt eller programmøren leverer metoder , der ændrer variabelværdier.
Eksempler
uforanderlige klasser kan synes som en gene for novice programmører , da de fremskridt i færdigheder og projektledelse kompleksitet , de kommer til at se , at uforanderlige klasser har en række praktiske anvendelser. Når uforanderlige klasser bruges til at gemme værdier , såsom python tupel , at programmøren ikke behøver at bekymre sig om indholdet bliver modificeret tillader dem at vende tilbage anmodet værdier hurtigere. Derudover uforanderlige klasser er nyttige for biblioteksfunktionen , hvor integriteten af variabelværdier er afgørende for et programs korrekt funktion .