? Udviklere undertiden tackle en programmering projekt ved hjælp af en proceduremæssig sprog. Proceduremæssige sprog, som adskiller sig fra objektorienterede sprog, bryde programmeringsopgaver ned i enheder af kode, du kan udføre for at opnå dine mål . Der er et par almindelige udsagn i denne type programmer. Proceduremæssig programmering
FORTRAN og QBasic , som er proceduremæssige sprog , arbejde lidt anderledes end objektorienterede sprog som Java og C #. Hvis du skriver et objekt -orienteret program , du ofte udfører opgaver ved at oprette objekter. Et hus objekt , for eksempel bestå måske af emner fundet i et hus og kode, der kan manipulere disse objekter. Hvis du vil bruge objektet , skal du blot oprette den. En proceduremæssig sprog , på den anden side ikke har genstande , og består af udsagn , der udfører bestemte opgaver. Disse udsagn eksisterer i underprogrammer , der har navne som Function , modul -og underprogram. Forskellige sprog kalder disse underprogrammer under forskellige navne .
Call Udtalelser
proceduremæssige sprog deler mange , men ikke alle , af de erklæringer findes i objektorienteret programmering . For eksempel giver den nye erklæring , der findes i et objekt- orienteret program , ikke findes i et sprog som FORTRAN fordi FORTRAN ikke kan skabe nye objekter. I stedet kan du som regel finde et opkald erklæring som denne : Hej
Ring ColorBox ( "blå" )
Denne erklæring kalder en subrutine eller funktion , og sender det en farve navn. I dette eksempel kunne ColorBox underrutinen ændre en boks farve til blå . Disse underprogrammer kan kalde andre underprogrammer som godt.
If /Then /Else Udtalelser
fleste sprog har udsagn , der tillader kode til at udføre forskellige handlinger på grundlag af forholdene der opstår , som den følgende If /Then /Else kode demonstrerer : Hej
hvis x = 1 thenprint " værdien er 1" elseprint " værdien ikke er 1" ende, hvis
kode udskriver " værdien er 1" hvis variablen "x" er 1 . Ellers koden grene til den sætning , der udskriver " værdien ikke er . 1." proceduremæssige sprog bruger denne type logik ofte at kalde underprogrammer , når visse betingelser opstår.
GOTO Statements
Selvom betragtes dårlig programmering, GOTO udsagn optræder ofte i programmer skabt ved hjælp af en proceduremæssig sprog. Følgende kode illustrerer en GOTO erklæring : Hej
x = 1Hvis x = 2 GOTO Endy = 2End : Hej
denne kode , vil computeren kontrollere at se, om "x " variable værdi er 2 . Hvis ja, springer programmet til " End: " erklæring . Udviklere, der bruger proceduremæssige sprog finder det nemt at bruge GOTO udsagn , fordi de ikke behøver at regne ud andre måder at udføre den samme opgave , såsom at erstatte GOTO i dette eksempel med en opfordring til en subrutine eller funktion , der udfører den nødvendige opgave . < Br >